دوره 33، شماره 223 - ( مرداد 1402 )                   جلد 33 شماره 223 صفحات 145-139 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Esmaealzadeh N, Kebriaeezadeh A, Zaboli P, Kheradmand M, Ebrahimnejad P. Impact of Pharmaceutical Digital Marketing on Consumer Behaviors in Sari. J Mazandaran Univ Med Sci 2023; 33 (223) :139-145
URL: http://jmums.mazums.ac.ir/article-1-19487-fa.html
اسماعیل زاده نیوشا، کبریایی زاده عباس، زابلی پردیس، خردمند مطهره، ابراهیم نژاد پدرام. تأثیر رسانه‌‌های اجتماعی بر رفتار خرید بیماران از داروخانه‌‌های شهرستان ساری. مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران. 1402; 33 (223) :139-145

URL: http://jmums.mazums.ac.ir/article-1-19487-fa.html


چکیده:   (1726 مشاهده)
 سابقه و هدف: پی‌بردن به ویژگی‌های رفتاری خریداران نقش مهمی‌ در عملکردهای بازاریابی‌ ایفا میکند. تبلیغات دارویی رسانه‌ای، بر رفتار خرید مراجعه‌کنندگان تاثیر بسیاری دارد. هدف از این مطالعه، بررسی تأثیر رسانه‌‌های اجتماعی بر رفتار خرید بیماران از داروخانه‌‌های شهرستان ساری است.
مواد و روشها: این پژوهش توصیفی در شهریورماه سال 1398 روی 427 نفر از مراجعهکنندگان به داروخانه‌های غیر دولتی مناطق سهگانه‌‌‌ی سطح شهر ساری انجام شد. جمعآوری دادهها با استفاده از پرسش نامه پژوهشگر ساخته انجام شد .پس از مرور نظامند مقالات (15855 مقاله تا سپتامبر 2020)، 16 مقاله برای بررسی نهایی و تنظیم فرم نهایی پرسش نامه انتخاب شد. در نهایت پرسشنامه‌ای شامل 20 سوال 4 گزینه‌ای و‌‌ یک جدول نظرسنجی تنظیم شد.
یافتهها: از میان افراد شرکت‌کننده در مطالعه 31/4 درصد برای دریافت نسخه پزشک به داروخانه مراجعه کرده‌ بودند. داروهای مرتبط به سرما خوردگی (20/6 درصد) و داروهای مکمل و ویتامین (12/2 درصد) به‌ترتیب بیش‌ترین فروانی را داشتند. 58/5درصد پاسخ‌دهندگان بیان‌کردندکه اثربخشی، مهم‌ترین عامل خرید دارو از داروخانه است. بیش‌ترین رسانه‌ی اجتماعی استفاده شده توسط مراجعان، اینترنت بوده است (51/3 درصد). هم‌چنین 28/2درصد افراد موافق بودند که تبلیغات اینترنتی بهترین راه برای خرید محصول با کیفیت و با ارزان‌ترین قیمت است.
استنتاج: نتایج بیانگر تاثیر  رسانه‌های اجتماعی بر رفتار خرید بیماران است لذا شرکت‌‌های دارویی با در دست داشتن این اطلاعات می‌توانند بازاریابی مؤثرتری داشته باشند.
 
متن کامل [PDF 706 kb]   (614 دریافت)    
نوع مطالعه: گزارش کوتاه | موضوع مقاله: داروسازی

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Journal of Mazandaran University of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb