نقیبی سیدابوالحسن، یزدانی جمشید، خوجه زلیخا، شاه حسینی محمد. تبیین آگاهی و نگرش دانش آموزان دبیرستانی از عوامل مؤثر بر بهداشت دهان و دندان با استفاده از مدل بزنف. مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران. 1392; 23 (99) :76-83
URL: http://jmums.mazums.ac.ir/article-1-2019-fa.html
چکیده: (11715 مشاهده)
سابقه و هدف: برنامهریزی در زمینه بهداشت دهان و دندان مستلزم شناخت فاکتورهای مؤثر بر آن است. مدل بزنف فرایند تغییر رفتار و متغیرهای دخیل در تصمیمگیری افراد برای انجام رفتار را بررسی مینماید. این مطالعه به منظور تعیین عوامل مؤثر بر رفتار بهداشت دهان و دندان بر اساس مدل بزنف در دانشآموزان دبیرستانی شهرهای بابل و نوشهر انجام گرفت.
مواد و روشها: این پژوهش یک مطالعه مقطعی میباشد. حجم نمونه 700 نفر بوده و روش نمونه گیری تصادفی طبقهای میباشد ابزار مطالعه پرسشنامه بر اساس مدل بزنف که براساس روش لیکرت از 0 تا 10 امتیاز دهی شد. دادهها با استفاده از آزمون مدلهای تعمیم یافته خطی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافتهها: بر اساس یافتههای پژوهش، میانگین نمره آگاهی دانشآموزان 70درصد و میانگین نمره نگرش دانشآموزان 3/76 درصد بود. در سازه نرمهای انتزاعی مدل بزنف در دانشآموزان مورد مطالعه مهمترین عامل خواست والدین 65 درصد و بعد از آن به ترتیب چهرههای هنری و سینمایی 36 درصد، افراد مورد احترام فامیل 3/18 درصد و معلمین 16 درصد بود. در سازه عوامل قادر ساز مدل بزنف در دانشآموزان مورد مطالعه بیشترین میزان مربوط به داشتن پول برای خدمات دندان پزشکی 58 درصد و بعد از آن به ترتیب گران بودن خدمات دندانپزشکی 46 درصد، داشتن بیمه مکمل 34 درصد و در دسترس بودن مراکز دندانپزشکی تخصصی و مجهز 32 درصد بود.
استنتاج: سازه نرمهای انتزاعی و سازه عوامل قادر ساز مدل بزنف درشناخت وتوجه به سلامت دهان و دندان در دانشآموزان مورد مطالعه مؤثر بوده است بنابراین شایسته است در برنامه ریزی و مداخلات آموزشی مورد توجه قرار گیرد.
نوع مطالعه:
پژوهشي-کامل |