دوره 23، شماره 99 - ( فروردين 1392 )                   جلد 23 شماره 99 صفحات 83-76 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Naghibi S A, Yazdani Cherati J, Khujeh Z, Shah Hosseini M. Factors Influencing Oral Health Behavior According to BASNEF Model. J Mazandaran Univ Med Sci 2013; 23 (99) :76-83
URL: http://jmums.mazums.ac.ir/article-1-2019-fa.html
نقیبی سیدابوالحسن، یزدانی جمشید، خوجه زلیخا، شاه حسینی محمد. تبیین آگاهی و نگرش دانش آموزان دبیرستانی از عوامل مؤثر بر بهداشت دهان و دندان با استفاده از مدل بزنف. مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران. 1392; 23 (99) :76-83

URL: http://jmums.mazums.ac.ir/article-1-2019-fa.html


چکیده:   (10888 مشاهده)
سابقه و هدف: برنامه‌ریزی در زمینه بهداشت دهان و دندان مستلزم شناخت فاکتورهای مؤثر بر آن است. مدل بزنف فرایند تغییر رفتار و متغیرهای دخیل در تصمیم‌گیری افراد برای انجام رفتار را بررسی می‌نماید. این مطالعه به منظور تعیین عوامل مؤثر بر رفتار بهداشت دهان و دندان بر اساس مدل بزنف در دانش‌آموزان دبیرستانی شهرهای بابل و نوشهر انجام گرفت. مواد و روش‌ها: این پژوهش یک مطالعه مقطعی می‌باشد. حجم نمونه 700 نفر بوده و روش نمونه گیری تصادفی طبقه‌ای می‌باشد ابزار مطالعه پرسشنامه بر اساس مدل بزنف که براساس روش لیکرت از 0 تا 10 امتیاز دهی شد. داده‌ها با استفاده از آزمون مدل‌های تعمیم یافته خطی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته‌ها: بر اساس یافته‌های پژوهش، میانگین نمره آگاهی دانش‌آموزان 70درصد و میانگین نمره نگرش دانش‌آموزان 3/76 درصد بود. در سازه نرم‌های انتزاعی مدل بزنف در دانش‌آموزان مورد مطالعه مهم‌ترین عامل خواست والدین 65 درصد و بعد از آن به ترتیب چهره‌های هنری و سینمایی 36 درصد، افراد مورد احترام فامیل 3/18 درصد و معلمین 16 درصد بود. در سازه عوامل قادر ساز مدل بزنف در دانش‌آموزان مورد مطالعه بیش‌ترین میزان مربوط به داشتن پول برای خدمات دندان پزشکی 58 درصد و بعد از آن به ترتیب گران بودن خدمات دندانپزشکی 46 درصد، داشتن بیمه مکمل 34 درصد و در دسترس بودن مراکز دندانپزشکی تخصصی و مجهز 32 درصد بود. استنتاج: سازه نرم‌های انتزاعی و سازه عوامل قادر ساز مدل بزنف درشناخت وتوجه به سلامت دهان و دندان در دانش‌آموزان مورد مطالعه مؤثر بوده است بنابراین شایسته است در برنامه ریزی و مداخلات آموزشی مورد توجه قرار گیرد.
واژه‌های کلیدی: دهان و دندان، بزنف، دانش آموز
متن کامل [PDF 192 kb]   (3211 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي-کامل |

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Journal of Mazandaran University of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb