دوره 33، شماره 229 - ( بهمن 1402 )                   جلد 33 شماره 229 صفحات 69-59 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Amuei F, Valipour Khajeghiasi R, Roohi Terojeni S, Ghafari S, Moradi S. Explaining the Challenges and Strategies for the Development of Educational Scholarship in Faculty Members of Mazandaran University of Medical Sciences; Qualitative Study. J Mazandaran Univ Med Sci 2024; 33 (229) :59-69
URL: http://jmums.mazums.ac.ir/article-1-20205-fa.html
عمویی فتانه، ولی پور خواجه غیاثی رقیه، روحی تروجنی سعید، غفاری سلمان، مرادی سیاوش. تبیین چالش‌ها و راهکارهای توسعه دانش پژوهی آموزشی در اعضای هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی مازندران: مطالعه کیفی. مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران. 1402; 33 (229) :59-69

URL: http://jmums.mazums.ac.ir/article-1-20205-fa.html


چکیده:   (305 مشاهده)
سابقه و هدف: دانش پژوهی آموزشی هر نوع فعالیت و نوآوری برجسته علمی در حیطه‌های کشف، آموزش، کاربرد نتایج پژوهش‌های اصیل و یکپارچه سازی اطلاعات به‌دست آمده از اجزای مختلف یک رشته یا رشته‌های مختلف علمی است. شناسایی راهکارهای توسعه دانش‌پژوهی آموزشی در اعضای هیأت علمی دانشگاه‌ها می‌تواند فراهم کننده زمینه مناسب جهت تعالی و بالندگی دانشگاههای پزشکی باشد. با عنایت به اینکه در جستجوی صورت گرفته در منابع، شواهدی دال بر رصد ارائه راهکارها و چالش‌های توسعه دانش پژوهی آموزشی نیافتیم، این مطالعه با هدف بررسی و واکاوی چالش‌ها و راهکارهای توسعه دانش پژوهی آموزشی از دیدگاه اعضای هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی مازندران انجام پذیرفت.
مواد و روشها: پژوهش حاضر یک پژوهش کیفی و از نوع تحلیل محتوایی بود. نمونه‌های این مطالعه به‌صورت هدفمند انتخاب شدند. نمونه‌ها، اعضای هیأت علمی صاحبان فرایندهای نوآورانه آموزشی و اعضای هیأت علمی که در کارگاه‌های آموزشی دانش پژوهی و تدوین فرایندهای نوآورانه آموزشی شرکت ولی فرایندی تدوین نکردند را شامل می‌شد. جمع‌آوری اطلاعات تا زمانی که داده‌های جمع‌آوری شده، تکرار داده‌های قبلی باشد و اطلاعات جدیدی یافت نشود و اشباع داده‌ها صورت گیرد، ادامه یافت. برای جمع‌آوری داده‌ها از مصاحبه‌های گروهی نیمه ساختار یافته با شیوه بحث گروهی متمرکز، استفاده شد و برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از روش تحلیل محتوا قراردادی استفاده گردید.
یافتهها: پس از ادغام کدهای مستخرج از دو جلسه بحث گروهی متمرکز و بازبینی‌های مکرر در نهایت، 75 کد شناسایی شد. سپس این کدها در 14 مقوله طبقه‌بندی شدند که شامل رهبری و مدیریت آموزشی، سیاستگذاری نامناسب، توانمندسازی، منابع مالی، حمایت مادی و معنوی، منابع اطلاعاتی، محیط آموزشی حامی، کار گروهی و تیمی، انتشار نتایج، ایجاد فرهنگ نوآوری، شناسایی نیازهای آموزشی، مدیریت تغییر، منتورینگ و همگرایی بین رشته‌ای می‌باشد. در نهایت 6 مقوله اول ذیل درون مایه چالش‌ها و 8 مقوله دیگر ذیل درون مایه راهکارها قرار گرفتند.
استنتاج: نتایج این مطالعه نشان داد که از دیدگاه اعضای هیأت علمی دانشگاه، مهم‌ترین چالش‌های توسعه دانش پژوهی آموزشی، دشواری تدوین فرایندهای آموزشی، بالا بودن امتیاز فعالیت‌های پژوهشی نسبت به فعالیت‌های دانش پژوهی، بیگانه بودن اعضای هیأت علمی نسبت به دانش پژوهی و فرایندهای آموزشی بود. هم‌چنین مهم‌ترین راهکارهای توسعه دانش پژوهی شامل ارتقای همکاری‌های بین حرفه‌ای برای تدوین فرایندهای آموزشی، استفاده از مدیریت تغییر برای توسعه فعالیت‌های دانش پژوهی، توسعه فعالیت‌های گروهی جهت فعالیت‌های دانش پژوهی در گروه‌های آموزشی بوده است.

 
متن کامل [PDF 638 kb]   (157 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي-کامل | موضوع مقاله: آموزش پزشكی

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Journal of Mazandaran University of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb