Araghian Mojarad F, Alishah M, Bagheri-Nesami M. Comparison of the Effect of Teaching the Nursing Process Using the Two Methods of Flipped Class and Conceptual Map with Flipped Class on Self-Regulation Learning Strategies and Satisfaction of Nursing Students. J Mazandaran Univ Med Sci 2024; 33 (228) :125-134
URL:
http://jmums.mazums.ac.ir/article-1-20225-fa.html
عراقیان مجرد فرشته، عالیشاه مهرروز، باقری نسامی معصومه. مقایسه تاثیر آموزش فرآیند پرستاری به دو روش کلاس وارونه و نقشه مفهومی با کلاس وارونه و شیوه سنتی بر راهبردهای یادگیری خود تنظیمی و رضایت دانشجویان پرستاری. مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران. 1402; 33 (228) :125-134
URL: http://jmums.mazums.ac.ir/article-1-20225-fa.html
چکیده: (877 مشاهده)
سابقه و هدف: فرایند پرستاری چارچوبی است که پرستاران تواناییها و مشکلات بیماران را تعیین و روشهای ارزیابی و برنامهریزی برنامه مراقبت پرستاری را تدوین میکنند. از چالشهای آموزش پرستاری استفاده از روشهایی برای ارتقا، یادگیری و مهارتهای تفکر خلاق در فراگیران است. لذا این مطالعه با هدف مقایسه دو روش کلاس وارونه (Flipped classroom) و نقشه مفهومی (Conceptual map) و کلاس وارونه و شیوه سنتی برای مبحث فرایند پرستاری بر متغیر راهبردهای یادگیری خود تنظیمی و رضایت دانشجویان پرستاری تدوین شد.
مواد و روشها: در این مطالعه مداخلهای جامعه آماری شامل تمامی دانشجویان پرستاری ترم یک ورودی مهر (تدریس به روش کلاس وارنه و سنتی) و بهمن (تدریس به روش کلاس وارونه و نقشه مفهومی) سال 1401 دانشکده پرستاری مامایی نسیبه ساری بود. ابزار مطالعه پرسشنامه دو قسمتی(اطلاعات دموگرافیک، پرسشنامه راهبردهای یادگیری) بود. برای بررسی میزان رضایت دانشجویان از روش تدریس مقیاس VAS(Visual Analog Scale) استفاده شد. در این مطالعه مبحث فرایند پرستاری از درس اصول و مهارتهای پرستاری انتخاب شد، پرسشنامه راهبردهای یادگیری خودتنظیمی یک بار قبل و سپس 4 هفته بعد از انجام تدریس توسط دانشجویان تکمیل شد. ورود دادهها و آنالیز آنها با استفاده از نرم افزارSPSS ورژن 24 انجام گرفت.
یافتهها: در این مطالعه 37 دانشجو در ترم مهر (گروه آموزش به شیوه تدریس کلاس وارونه و سنتی) و 43 دانشجو در ترم بهمن (گروه آموزش به شیوه کلاس وارونه و نقشه مفهومی) مشارکت داشتند. تمامی دانشجویان مجرد بودند.100 درصد از دانشجویان فقط در حال تحصیل بودند. بین رضایت دانشجویان از شیوه تدریس کلاس وارونه و شیوه سنتی (1/38±8/54) با شیوه تدریس کلاس وارونه و نقشه مفهومی (1/84±7/98) اختلاف معنیداری مشاهده نشد(0/124 P=). آزمون تی تست نشان داد میانگین راهبردهای یادگیری خود تنظیمی بعد از اجرای دو روش تدریس اختلاف معنیداری نداشت(0/258 P=). بر اساس آزمون تی زوجی مقایسه قبل و بعد میانگین راهبردهای یادگیری خود تنظیمی در گروه کلاس وارونه و روش سنتی تفاوت معنیدار نشان داد(0/013 P=).
استنتاج: یافتهها نشان داد رضایت دانشجویان و میانگین راهبردهای یادگیری خودتنظیمی از شیوه تدریس کلاس وارونه و شیوه سنتی بیشتر بود.در نتیجه ضمن توصیه تدریس بهصورت ترکیبی (روشهای سنتی و با سایر روشهای نوین تدریس) پیشنهاد میشود تحقیقاتی با حجم نمونه بیشتر و در ترمهای بالاتر انجام شود
نوع مطالعه:
پژوهشي-کامل |
موضوع مقاله:
آموزش پرستاری