دوره 34، شماره 233 - ( خرداد 1403 )                   جلد 34 شماره 233 صفحات 288-276 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ashari S, Islami-Parkoohi P, Ramezanghorbani N, Gholami F, Ebrahimnejad P, Khazaee-Pool M et al . Knowledge Translation and Its Course of Action of Implementation in Medical Universities of Iran: A Review. J Mazandaran Univ Med Sci 2024; 34 (233) :276-288
URL: http://jmums.mazums.ac.ir/article-1-20545-fa.html
اشعری سرور، اسلامی پرکوهی پریسا، رمضانقربانی ناهید، غلامی فرهاد، ابراهیم نژاد پدرام، خزائی پول مریم و همکاران.. ترجمان دانش و راهکار اجرای آن در دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور: یک مطالعه مروری. مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران. 1403; 34 (233) :276-288

URL: http://jmums.mazums.ac.ir/article-1-20545-fa.html


چکیده:   (1216 مشاهده)
ترجمان دانش، اشتراک‌گذاری دانش حاصل از پژوهش با کاربران دانش شامل افراد جامعه، سازمان‌ها و سیاستگذاران با هدف استفاده برای ارتقای سیستم‌ها و بهبود ارائه خدمات و محصولات می‌باشد. اجرای فرایند ترجمان دانش در حوزه سلامت کشور با چالش مواجه است که بخشی از آن به دلیل آگاهی ناکافی نسبت به مفهوم ترجمان دانش و چگونگی اجرای فرآیند ترجمان دانش می‌باشد. در مطالعه حاضر ابتدا به تعریف ترجمان دانش، چگونگی فرایند و ابزارهای انتشار ترجمان دانش پرداخته شد و سپس ضمن مرور وضعیت ترجمان دانش در دانشگاه‌های علوم پزشکی ایران، راهکارهایی جهت اجرای ترجمان دانش ارائه شد. از جمله ابزارهای انتشار ترجمان دانش که در این مطالعه بیان شده است می‌توان به ارائه نتایج حاصل از تحقیقات به صورت پادکست، پاناسه (ارائه پایاننامه در سه دقیقه)، برگزاری وبینار، اینفوگرافیک، تهیه اخبار پژوهشی از نتایج تحقیقات، برگزاری نشست خبری و ژورنال کلاب با مجریان طرح‌ها، تدوین خلاصه سیاستی و راهنمای بالینی اشاره نمود. تحقیقات انجام شده در زمینه‌ ترجمان دانش در دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور وضعیت ترجمان دانش را نامناسب و ناکامل گزارش نموده‌اند. در این مطالعات، ارزیابی بهوسیله‌ ابزار ارزیابی ترجمان دانش که چهار حیطه نیازسنجی مخاطبین، تولید دانش، انتقال دانش و کاربست شواهد را در برمی‌گرفت، انجام شد که در این بین تولید دانش در وضعیت مطلوب‌تری نسبت به سایر حیطه‌‌ها قرار داشت. با توجه به وضعیت موجود ترجمان دانش، راهکارهای اجرایی شدن ترجمان دانش در هر حیطه به صورت مجزا ارائه شده است. شبکه‌سازی مناسب بین تولیدکنندگان دانش و استفاده کنندگان از دانش و هم‌چنین برگزاری نشست‌های منظم با نمایندگان سازمان‌های اجرایی و صاحبان صنایع جهت تعیین اولویت‌های پژوهشی از جمله راهکارهای ارائه شده در بخش نیاز سنجی مخاطبین می‌باشد. ایجاد زیرساخت جهت انجام طرح‌های تحقیقاتی بر اساس نیاز مخاطبین، تخصیص منابع لازم جهت اجرای طرح‌های تحقیقاتی، مشارکت فعال نمایندگان سازمان‌های اجرایی در روند انجام پژوهش، ایجاد شبکه‌ داخلی بین محققین دانشگاهی جهت پیشبرد هر چه هدفمندتر اولویت‌های پژوهشی و هم‌چنین توجه به کیفیت دانش تولید شده جهت جلب اعتماد مخاطبین از جمله راهکارهای ارائه شده در بخش تولید دانش می‌باشد. آشنا نمودن محققین با حیطه‌  انتقال دانش و اهمیت آن، تخصیص منابع جهت اجرای فرآیند انتقال دانش، استفاده از ابزارهای مناسب و به روز جهت انتقال دانش توسط محققین، ایجاد قوانین جهت حمایت از محققینی که قبل از انتشار یافته‌‌های تحقیق خود در مجلات معتبر، نسبت به انتشار آن از طریق سایر ابزارهای انتقال دانش اقدام‌ می‌نمایند، نهادینه‌سازی مکانیسم‌های بهره‌داری از دستاوردهای پژوهش در برنامه عمومی آموزش و همچنین درنظرگرفتن طرح‌های تشویقی جهت انتقال دانش تولید شده از جمله راهکارهای ارائه شده در بخش انتقال دانش می‌باشد. تولید شواهد معتبر و قابل اطمینان، قرار دادن شواهد تولیدی در اختیار سیاستگذاران، اعتمادسازی در مخاطبین به‌وسیله‌ محققین، سیاستگذاران و مسئولین ذیربط جهت استفاده از شواهد تولیدی، آگاهی‌بخشی به مخاطبین در رابطه با لزوم استفاده از شواهد تولیدی، ایجاد ارتباط مناسب میان تولیدکنندگان دانش و استفاده‌کنندگان دانش از طریق به کارگیری کارگزاران دانش، وجود منابع و حمایت‌های مالی جهت کاربست شواهد توسط سیاستگذاران و همچنین مخاطبین هدف از جمله راهکارهای ارائه شده در بخش کاربست شواهد می‌باشد
متن کامل [PDF 744 kb]   (419 دریافت)    
نوع مطالعه: مروری | موضوع مقاله: سیاست گذاری و مدیریت

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Journal of Mazandaran University of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb