دوره 34، شماره 236 - ( شهریور 1403 )                   جلد 34 شماره 236 صفحات 157-145 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Sadati M, Shahhosseini Z, Abedian Kasgari K, Nikbakht R. The Effect of Parental Educational Intervention on the Parent’s Communication Skills and Adolescent’s Sexual Health: A Systematic Review of Clinical Trials. J Mazandaran Univ Med Sci 2024; 34 (236) :145-157
URL: http://jmums.mazums.ac.ir/article-1-20685-fa.html
ساداتی ملیحه، شاه حسینی زهره، عابدیان کبری، نیکبخت رویا. بررسی تاثیر مداخلات آموزشی والد-محور بر مهارت‌های ارتباطی والدین و سلامت جنسی نوجوانان: مرور سیستماتیک کارآزمایی‌های بالینی. مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران. 1403; 34 (236) :145-157

URL: http://jmums.mazums.ac.ir/article-1-20685-fa.html


چکیده:   (234 مشاهده)
سابقه و هدف: والدین نقش مهمی در سلامت جنسی نوجوانان دارند. روشهای مختلفی جهت آموزش نوجوانان در زمینه موضوعات جنسی وجود دارد؛ اما گفتگوی جنسی والدین و نوجوانان بهترین روش برای انتقال دانش جنسی به آنان میباشد. مطالعات بسیاری در زمینه آموزش جنسی والدین با هدف ارتقای سلامت جنسی نوجوانان طراحی و اجرا شده است که هر یک ابعاد متفاوتی از آموزش جنسی نوجوانان را مورد بررسی قرار دادهاند. این مطالعه با هدف، مرور مطالعاتی که در زمینهی تاثیر مداخلات آموزشی والد- محور بر مهارتهای ارتباطی والدین و سلامت جنسی نوجوان صورت گرفته است، انجام پذیرفت.
مواد و روشها: این مطالعه از نوع مرور سیستماتیک میباشد. در این مطالعه با جستجو در پایگاههای داده داخلی و خارجی شامل Magiran، Irandoc، SID، Science Direct، Scopus، Web of Sciences،  PubMedو DOAJ مقالات مرتبط از سال 2000 تا 2023 مورد جستجو قرارگرفتند. با استفاده از کلید واژههای آموزش جنسی، رفتار جنسی، والدین، نوجوان، گفتگو، مداخله، و کارآزمایی بالینی در پایگاههای داده داخلی و معادل انگلیسی آنها در پایگاههای داده خارجی، مطالعات مربوطه مورد جستجو قرار گرفت. معیارهای ورود شامل انواع کارآزمایی بالینی و یا نیمه تجربی، گروه هدف والدین، مقالات دارای متن کامل، به زبان فارسی و یا انگلیسی در نظرگرفته شد. مقالات مرتبط با استفاده از معیارهای PICO، مورد بررسی قرار گرفتند. مطالعاتی که بر روی والدین (مادر، پدر، و یا هر دو) انجام گرفته بود، در نظرگرفته شد. از نظر مداخله نیز، مطالعاتی که مداخلات آموزشی شامل سخنرانی، نمایش فیلم، ایفای نقش و سایر روشهای آموزشی را در برمیگرفت، وارد مطالعه شدند. پیامدهای مطلوب برای مطالعهی حاضر شامل سواد جنسی والدین، مهارتهای والدین در برقراری ارتباط با نوجوان، مهارت استفاده از کاندوم و پرهیز از روابط جنسی پیش از موعد و ارتقای سلامت جنسی نوجوانان در نظر گرفته شد.
یافتهها: با جستجوی پایگاههای داده موردنظر، تعداد مطالعات اولیه یافت شده برابر با 66 مقاله بود. پس ازحذف موارد تکراری (12 مقاله)، غربالگری مقالات براساس عنوان و چکیده انجام گرفت که در نتیجه آن، 21 مقاله به دلیل عدم ارتباط با عنوان مطالعه، حذف شدند. از 33 مقاله باقی مانده، تعداد 13 مقاله که دارای متن کامل بود و با معیارهای ورود مطالعه حاضر همخوانی داشتند، وارد مطالعه شدند. براساس نتایج مطالعات وارد شده در این مروری سیستماتیک در خصوص انواع مداخلات آموزشی والد- محور پیامدهای حاصله در دو طبقه تاثیر مداخلات آموزشی والد- محور بر مهارت های ارتباطی والدین در زمینه مسائل جنسی (8 مطالعه) و تاثیر مداخلات آموزشی والد محور بر سلامت جنسی نوجوان (6 مطالعه) دسته بندی گردید. یافته های مطالعه نشان دادند آموزش گفتگوی جنسی به والدین میتواند از یک سو باعث تقویت مهارتهای ارتباطی والدین در خصوص گفتگوی جنسی والد- نوجوان گردیده و خود اتکایی والدین برای حل مسائل جنسی نوجوانان را افزایش دهد و از سوی دیگر از طریق ارتقای سلامت جنسی نوجوانان، باعث به تعویق انداختن رابطه جنسی، استفاده از کاندوم، پیشگیری از بیماریهای منتقله از جنسی و جلوگیری از بارداری ناخواسته در آنان گردید.
استنتاج: از یافتههای مطالعه چنین استنباط میشود که آموزش والدین و افزایش آگاهی آنان نسبت به مسائل جنسی نوجوانان، علاوه بر ارتقای مهارت والدین در برخورد مناسب با بحرانهای جنسی نوجوان، میتواند باعث بهبود گفتگوی جنسی والدین با نوجوانان و پرهیز آنان از روابط جنسی ناسالم، و ارتقای سلامت جنسی نوجوانان گردد.

 
متن کامل [PDF 758 kb]   (116 دریافت)    

نوع مطالعه: مروری | موضوع مقاله: آموزش بهداشت

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Journal of Mazandaran University of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb