Khazaee-Pool M, Pashaei T, Gholami F, Rafiei A, Ponnet K, Rastegar H. Development and Psychometric Properties of a Questionnaire to Measure Factors Affecting the Attraction of Health Tourists. J Mazandaran Univ Med Sci 2024; 34 (233) :138-150
URL:
http://jmums.mazums.ac.ir/article-1-20728-fa.html
خزائی پول مریم، پاشائی طاهره، غلامی فرهاد، رفیعی علیرضا، پونت کوئن، رستگار حسین. طراحی و روانسنجی پرسشنامه عوامل موثر بر جذب گردشگر سلامت. مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران. 1403; 34 (233) :138-150
URL: http://jmums.mazums.ac.ir/article-1-20728-fa.html
چکیده: (1019 مشاهده)
سابقه و هدف: گردشگری سلامت، به عنوان یکی از ابعاد گردشگری به توسعه پایدار و پویایی اقتصادی مازندران کمک زیادی می تواند کند. اجماع بر روی عوامل اثرگذار بر جذب گردشگر سلامت مورد سوال قرار گرفته است. این مطالعه با هدف طراحی و روانسنجی ابزار سنجش عوامل موثر بر جذب گردشگر سلامت، انجام پذیرفت.
مواد و روشها: پژوهش اخیر با رویکرد ترکیبی و در سه مرحله انجام پذیرفت. نسخه اولیه پرسشنامه با مروری جامع بر منابع مرتبط با موضوع پژوهش در کنار نظرخواهی از گروه خبرگان و گردشگران سلامت استان مازندران تدوین شد. در ادامه روایی محتوایی، روایی صوری، روایی سازه و پایایی آن به صورت کیفی و کمی بررسی شد. در بخش کیفی بعد از انجام 17 مصاحبه و اعمال بررسیهای کارشناسانه، پرسشنامه با 76 گویه نهایی شد. در بخش کمی، در مرحله نخست روایی محتوایی پرسشنامه توسط 10 نفر از اعضای پانل خبرگان بررسی و تایید شد. سپس روایی صوری، پرسشنامه توسـط 10 نفر از مشارکتکنندگان تکمیل شد. در نهایت روایی سازه ابزار طراحی شده با استفاده از روش تحلیل عاملی اکتشافی با به کارگیری نرمافزار 24 SPSS و تحلیل عاملی تاییدی با استفاده از نرمافزار AMOS24 با پرسشگری از 300 نفر از افراد آشنا با حوزه گردشگری سلامت در استان مازندران محاسبه گردید. پایایی درونی توسط ضریب آلفای کرونباخ و پایایی برونی با انجام آزمون- بازآزمون بر روی 25 نفر مشابه گروه هدف اندازه گیری شد.
یافتهها: نتایج بررسی متون و مصاحبه با خبرگان در مرحله اول و دوم مطالعه منجر به طراحی 76 گویه شد. در مرحله بعد، بررسی تغییرات حاصل از مرحله شاخص روایی محتوا (content validity index) و نسبت روایی محتوا (Content validity ratio) در بخش کمی روایی محتوا، سبب شد که 15 گویه امتیاز مورد نظر را کسب نکردند. پس از محاسبه کیفی روایی صوری اعمال و در مرحله کمی روایی صوری 8 گویه شاخص تاثیر آیتم کمتر از 1/5 را کسب کردند و از پرسشنامه حذف شدند. سپس پرسشنامه با 53 گویه وارد روایی سازه شد. در تحلیل عاملی اکتشافی مقدار KMOبرابر 778/0 شد. همچنین مقدار آزمون بارتلت، کمتر از 5 درصد شد. همچنین براساس ماتریس چرخش یافته مولفهها، عامل هشت با ارزش مثبت بهدست آمد. نتایج تحلیل عاملی اکتشافی نشان داد 7 گویه دارای بار عاملی کم تر از0/4بودند که از پرسشنامه حذف شدند و 46 گویه باقی ماند. در مرحله تحلیل عاملی تاییدی بار عاملی تمامی ابعاد در وضعیت مناسبی قرار داشت و مقدار P در دامنه قابل قبول بود. برای تعیین پایایی مقدار آلفای کرونباخ 831/0 محاسبه شد. پایایی برونی،کمتر از0/05بود (P<0/001 ، ICC= 0/90 ).
استنتاج: پرسشنامه طراحی شده با توجه به دارا بودن تعداد کم سوالات، سادگی جملات و همچنین روایی و پایایی قابل قبول، میتواند جهت شناسایی و بررسی عوامل موثر بر جذب گردشگر سلامت بهکار گرفته شود. بومی سازی پرسشنامه در سایر فرهنگها از پیشنهادات پژوهش حاضر است. امید است نتایج تحقیق حاضر در برنامهریزی مداخلات افزایش جذب گردشگر سلامت مورد استفاده محققین، مدیران نظام سلامت و گردشگری و سایر کاربران قرار گیرد و نتایج حاصل از آن مقدمهای برای تحقیقات بعدی باشد.
نوع مطالعه:
پژوهشي-کامل |
موضوع مقاله:
اپیدمیولوژی