Jafarian F, Khazaee-Pool M, Naghibi S A, Nadi Ghara A A, Faghih A. Educational Priorities of Self-Care Based on Needs Assessment of Household Health Ambassadors. J Mazandaran Univ Med Sci 2024; 34 (236) :77-86
URL:
http://jmums.mazums.ac.ir/article-1-20905-fa.html
جعفریان فاطمه، خزائی پول مریم، نقیبی سید ابوالحسن، نادی قرا علی اصغر، فقیه امیر. اولویتهای آموزشی خود مراقبتی مبتنی بر نیاز سنجی سفیران سلامت خانوار. مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران. 1403; 34 (236) :77-86
URL: http://jmums.mazums.ac.ir/article-1-20905-fa.html
چکیده: (244 مشاهده)
سابقه و هدف: خودمراقبتی به عنوان یک رویکرد اساسی در زمینه تامین، حفظ، و ارتقاء سلامت در افراد، خانواده، و جامعه شناخته شده است. ارائهی آموزشهای ضروری در زمینه ی خود مراقبتی از جمله وظایف مهم سیستمهای خدمات بهداشتی اولیه به جامعه از جمله سفیران سلامت خانوار میباشد. از طرفی تعیین نیازهای آموزشی خود مراقبتی در هر جامعه باید براساس نیازسنجی آموزشی در همان جامعه باشد. لذا مطالعهی حاضر با هدف تعیین اولویتهای آموزشی خود مراقبتی با استفاده از نیازسنجی آموزشی سفیران سلامت، انجام پذیرفت.
مواد و روشها: مطالعهی حاضر از نوع مطالعات مقطعی (توصیفی- تحلیلی)، است. جامعه مورد پژوهش شامل سفیران سلامت خانوار ساکن در استانهای گلستان و مازندران بودند. معیارهای ورود شامل سفیران سلامت خانوار بودن، قرار داشتن در بازه سنی 20 تا 60 سال، و داوطلب بودن برای ورود به برنامه در نظر گفته شد. همچنین معیارهای خروج نیز شامل عدم تمایل سفیر سلامت برای مشارکت در ارزیابی قرار داده شد. ابزارهای مطالعه شامل پرسشنامه دموگرافیک و پرسشنامه محقق ساخته "نیازسنجی آموزشی خود مراقبتی" برای سفیران سلامت بود. پرسشنامهی نیازسنجی سفیران سلامت حاصل اولویتهای آموزشی خود مراقبتی مبتنی بر نظرسنجی عمومی از جامعه بود، که بهوسیله سفیران سلامت، امتیازدهی شد. آنالیز دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS نسخه 20 انجام شد. برای آنالیز دادهها از آزمونهای یو من ویتنی و کروسکال والیس استفاده گردید.
یافتهها: نتایج مطالعه نشان داد میانگین سن سفیران سلامت شرکتکننده در مطالعه برابر با9/64±38/11 سال بود. تعداد 987 نفر (57/8 درصد) از آنها از سفیران سلامت استان گلستان و 721 نفر (42/2 درصد) از آنان از سفیران سلامت استان مازندران بودند. همچنین از نظر جنسیت شرکتکنندگان در مطالعه، 1439 نفر (84/3درصد) زن و 269 نفر (15/7 درصد) مرد بودند. نیازسنجی آموزشی نشان داد 10 اولویت برتر از بین موضوعات آموزش خود مراقبتی که توسط سفیران سلامت خانوارها تعیین گردید شامل استرس و اضطراب، تغذیه سالم، مهارتهای زندگی، مهارت فرزندپروری، بهداشت آب، کم تحرکی، افسردگی، مشکلات اسکلتی، کمبود ویتامینها، و سلامت دهان و دندان بودند. همچنین نشان داده شد که بین زیرگروههای مختلف شرکتکنندگان همچون جنسیت، محل سکونت، سطح تحصیلات، شغل، و قومیت با اولویتهای آموزشی خود مراقبتی در سفیران سلامت خانوار از نظر آماری تفاوت معنیدار وجود دارد(0/05>P).
استنتاج: یافتههای مطالعه نشان داد که موضوعات حوزه سلامت روان همچون استرس، اضطراب، و افسردگی و همچنین موضوعات مربوط به سبک زندگی افراد نظیر تغذیه سالم، کم تحرکی، و مشکلات اسکلتی جزو اولویتهای نیازسنجی شده برای آموزش جامعه تعیین گردیدند. با توجه محدودیت در منابع مالی و نیروی انسانی، ضروری است تا آموزشهای خود مراقبتی بر پایه نیاز سنجی جامعه صورت گیرد؛ چرا که از یک طرف بخش مهمی از نیازهای بهداشتی جامعه پاسخ داده خواهد شد و از طرف دیگر موضوعات آموزشی که دارای اولویت هستند مورد هدف برنامههای آموزشی قرار خواهند گرفت.
نوع مطالعه:
پژوهشي-کامل |
موضوع مقاله:
آموزش بهداشت