دوره 34، شماره 239 - ( آذر 1403 )                   جلد 34 شماره 239 صفحات 95-88 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Rahimi Esbo S, Ghaemi-Amiri M, Mostafazadeh-Bora M. Assessment of Medical Students' Acceptance, Knowledge, Attitudes, and Readiness toward Artificial Intelligence. J Mazandaran Univ Med Sci 2024; 34 (239) :88-95
URL: http://jmums.mazums.ac.ir/article-1-21008-fa.html
رحیمی اسبو سبحان، قائمی امیری مریم، مصطفی زاده بورا مصطفی. بررسی پذیرش، آگاهی، نگرش و آمادگی نسبت به هوش مصنوعی در دانشجویان پزشکی. مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران. 1403; 34 (239) :88-95

URL: http://jmums.mazums.ac.ir/article-1-21008-fa.html


چکیده:   (510 مشاهده)
سابقه و هدف: هوش مصنوعی در حال انقلاب فراگیری در زمینه‌های مختلف به‌ویژه در سلامت می‌باشد. با توجه به ماهیت نوظهور هوش مصنوعی در ایران و کمبود اطلاعات در این زمینه، مطالعه حاضر با هدف بررسی پذیرش، دانش، نگرش و آمادگی نسبت به هوش مصنوعی پزشکی از دیدگاه دانشجویان پزشکی انجام شد.
مواد و روشها: مطالعه توصیفی- مقطعی حاضر روی ۱۱۷ دانشجوی پزشکی که به صورت در دسترس وارد مطالعه شدند، انجام گرفت. پرسشنامه مطالعه شامل ویژگیهای دموگرافیک، آمادگی (۲۲ گویه در مقیاس لیکرت پنجتایی)، پذیرش (۲۸ گویه در مقیاس لیکرت پنجتایی)، دانش(۸ گویه در مقیاس لیکرت سهتایی) و نگرش نسبت به هوش مصنوعی (۱3 گویه در مقیاس لیکرت پنج تایی) بود. دادههای جمعآوری شده با استفاده از SPSS نسخه ۲۷ شامل آمار توصیفی، آزمون t مستقل، آزمون همبستگی پیرسون و رگرسیون با سطح معنیداری کم‌تر از 05/0 آنالیز شد.
یافتهها: یافته‌ها نشان داد که میانگین آمادگی (13/84±66/50)، سطح دانش (3/27±17/23) و پذیرش (14/83.±95/25) در سطح متوسط و نگرش (6/01±46/51) در سطح خوب بود. متغیرهای آمادگی، دانش، پذیرش و نگرش به هوشمصنوعی با یکدیگر دارای ارتباط مستقیم و معنیدار آماری(0/05>P) بودند و تنها آمادگی با نگرش ارتباط معنی‌دار آماری نداشت(0/516p=). نتایج رگرسیون نشان داد که شرکت در دوره‌های آموزشی هوش مصنوعی
(0/22 
Beta=، 0/013P=) و دانش نسبت به هوشمصنوعی (0/41Beta=، 0/001>P)، پیشبینی‌کننده قوی آمادگی نسبت به هوشمصنوعی پزشکی هستند، زیرا این رابطه در هر دو رگرسیون خطی تکمتغیر ساده و چندمتغیره از نظر آماری معنیدار بود. علاوه بر این، متغیرهای استفاده از هوشمصنوعی و پذیرش نسبت هوشمصنوعی به عنوان پیشبینی‌کننده مستقل آمادگی هوش مصنوعی در رگرسیون خطی تکمتغیره شناسایی شدند.

استنتاج: دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی بابل نگرش مثبتی نسبت به هوش مصنوعی نشان دادند که بیانگر اهمیت روزافزون این فناوری در آموزش پزشکی است. این یافته‌ها نشان می‌دهد که برنامه‌ریزان آموزشی باید بر ارتقای دانش، آمادگی و پذیرش دانشجویان نسبت به هوش مصنوعی از طریق دوره‌ها و برنامه‌های آموزشی ساختارمند تمرکز کنند. چنین اقداماتی می‌تواند به آمادگی بهتر دانشجویان برای نقش فزاینده هوش مصنوعی در حوزه سلامت کمک کند.
 
متن کامل [PDF 918 kb]   (307 دریافت)    
نوع مطالعه: گزارش کوتاه | موضوع مقاله: هوش مصنوعی

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Journal of Mazandaran University of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb