Mahmoudi M, Ghorbani A A, Yazdani Charati J, Amini F, Alvandipour M. The Effectiveness of Story Reading on Increasing Empathy in Nursing Students: A Quasi-Experimental Study. J Mazandaran Univ Med Sci 2025; 34 (242) :90-101
URL:
http://jmums.mazums.ac.ir/article-1-21150-fa.html
محمودی معصومه، قربانی علی اصغر، یزدانی چراتی جمشید، امینی فرزانه، الوندی پور مینا. اثربخشی خوانش داستان بر افزایش همدلی در دانشجویان پرستاری : یک مطالعه شبه تجربی. مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران. 1403; 34 (242) :90-101
URL: http://jmums.mazums.ac.ir/article-1-21150-fa.html
چکیده: (226 مشاهده)
سابقه و هدف: ارتباط ودرک متقابل ارایهدهندگان خدمات بهداشتی و درمانی با بیمار، نگرانی جدی نظام سلامت است. هدف این مطالعه، ارزیابی و مقایسه خوانش داستان بر افزایش میزان همدلی عمومی وهمدلی با بیمار در دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی مازندران بود.
مواد و روشها: برای این مطالعه شبهتجربی 82 نفراز دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی مازندران در دوگروه 41 نفری شاهد و مورد به روش تصادفی ساده انتخاب شدند. خوانش متن ادبی با توجه به عناصر داستانی زیر نظر مدرس در 6 جلسه دو ساعته به روش آنلاین، به مدت 6 هفته در یک نیمسال به بحث گذاشته شد. قبل و بعد از جلسه، دانشجویان پرسشنامه همدلی عمومی دیویس و همدلی با بیمار جفرسون را تکمیلکردند.
یافتهها: در این مطالعه، همدلی عمومی و همدلی با بیمار در سه بازه زمانی قبل از مداخله و در دفعه دوم پس از پایان مداخل و سپس 7 روز پس از پایان مداخله مورد ارزیابی قرارگرفت. نمرات همدلی جفرسون از 44/71 در زمان1 (قبل از مداخله) به 61/37 در زمان 2( پس از مداخله) افزایش یافته و سپس به 57/98در زمان3 (7 روز پس از مداخله) کاهش یافته است، که نشاندهنده تأثیر مثبت مداخله میباشد. نمرات همدلی دیویس نیز از 51/93 در زمان1 به76/53 در زمان2 افزایش و سپس به 60/13 در زمان 3 کاهش یافتهاند. برای مقایسه همدلی از آزمون آنالیز واریانس با اندازهگیری تکراری استفاده شد، اما قبل از انجام آزمون فرض کوریت، از آزمون ماچلی استفاده شد و چون نتایج معنیداری را نشان نداد (0/001P<)، از آزمون گرینهوس استفاده و در سه دوره اندازهگیری همدلی جفرسون ودیویس در دوگروه کنترل و مداخله، تفاوت معنیداری گزارش شد (0/001P<).
استنتاج: براساس یافته های مطالعه حاضر، داستانخوانی برارتقای حس همدلی عمومی و همدلی با بیمار دانشجویان پرستاری موثر است. برگزاری این شیوه در دانشگاهها، برای آموزش مولفه همدلی پیشنهاد میشود.
نوع مطالعه:
پژوهشي-کامل |
موضوع مقاله:
آموزش پرستاری