دوره 35، شماره 243 - ( فروردین 1404 )                   جلد 35 شماره 243 صفحات 93-81 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Shahidi Sadeghi N, Maleki M, Mohaghegh B, Vatankhah S, Mokhtari A. Investigating Key Processes in the Transition of A Non-Teaching Hospital to aTeaching Hospital. J Mazandaran Univ Med Sci 2025; 35 (243) :81-93
URL: http://jmums.mazums.ac.ir/article-1-21199-fa.html
شهیدی صادقی نیوشا، ملکی محمدرضا، محقق بهرام، وطن خواه سودابه، مختاری امیر. بررسی فرایندهای کلیدی در تغییر کارکرد بیمارستان غیر آموزشی به آموزشی. مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران. 1404; 35 (243) :81-93

URL: http://jmums.mazums.ac.ir/article-1-21199-fa.html


چکیده:   (123 مشاهده)
سابقه و هدف: تغییر بیمارستان از غیر آموزشی به آموزشی، از جمله تغییرات ساختاری است که در سالهای اخیر رواج یافته است. این مطالعه با هدف بررسی و مقایسه فرایندهای کلیدی در تغییر کارکرد بیمارستان از غیرآموزشی به آموزشی، انجام پذیرفت.
مواد و روشها: پژوهش به صورت ترکیبی- کیفی، در دو گام به ‌انجام رسید. گام اول با استفاده از تحلیل اسناد، تکنیک رای‌گیری متعدد، تدوین سناریو و ترسیم فرایند انجام شد. گام دوم به روش کیفی- مطالعه تطبیقی با استفاده از جداول استخراج داده انجام شد.
یافتهها: ‌در گام اول ابتدا 195 فرایند شناسایی و پس از اولویتبندی 19 فرایند انتخاب شد. سپس ۶۷ سند به‌منظور دسته‌بندی محتوای مربوط به هرکدام از انواع بیمارستانهای آموزشی و غیرآموزشی بررسی و ایستگاه‌های کاری و فلوچارت ها مقایسه گردید. هفت فرایند به دلیل اضافه شدن ماموریت آموزش و ۱۲ فرایند که به‌واسطه تغییر کارکرد بیمارستان تقویت می‌شوند؛ شناسایی و ترسیم شد. تغییرات شامل حضور افراد جدید در فعالیتهای بیمارستان و تغییر سطح ارتباطات بین فردی و گروهی؛ افزایش تعداد گام های اجرای فرایند و مضاعف شدن فرایندها، افزایش افراد مسئول انجام گامها، بعضا افزایش دو برابری، می‌باشد. پیچیدگی فرایندهای آموزشی نتیجه دیگر مطالعه حاضر بود و همچنین در برخی گامها حضور همزمان دانشجویان و کادر درمان به‌سبب آموزش بالینی و در صورت لزوم انجام، اقدام درمانی با نظارت رخ خواهد داد.
استنتاج: با توجه به درگیر شدن افراد جدید و تغییر در تعداد و تنوع افراد مسئول، نگاه ویژه به مقاومت کارکنان و تعارض‌های احتمالی و ارتباطات فردی و گروهی ضروری می‌باشد. مضاعف و طولانی شدن فرایندها نیازمند توجه بیش از پیش به عملکرد بیمارستان، رضایتمندی بیمار و آموزش بالینی نیروی انسانی آینده است. حضور همزمان دانشجویان و کادر درمان، ضرورت افزایش نظارت و توجه به ایمنی بیمار و کیفیت را یادآور می‌سازد. دو فرایند کلیدی از مجموع فرایندهای بررسی شده مربوط به پذیرش و تعیین تکلیف بیمار است و لذا توجه به عنوان اولین نقطه تماس و کانال ارتباطی کلیدی در ارایه خدمات و جلوگیری از شکافهای کیفیتی و عملکردی ضرورت دارد.

 
متن کامل [PDF 638 kb]   (39 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي-کامل | موضوع مقاله: مدیریت بیمارستانی

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Journal of Mazandaran University of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb