Kalantari S, Royani Z, Jouybari L, Goudarzian A H, Poursoleiman L, Aghaeinezhad A A, et al . Exploring Ethical Decision-Making Experiences Among Surgical Technology Interns: A Qualitative Study. J Mazandaran Univ Med Sci 2025; 34 (242) :115-126
URL:
http://jmums.mazums.ac.ir/article-1-21279-fa.html
کلانتری سهیلا، رویانی زهرا، جویباری لیلا، گودرزیان امیرحسین، پورسلیمان لیلا، آقایی نژاد علی اکبر، و همکاران.. تبیین تجربیات تصمیم گیری اخلاقی در کارورزان تکنولوژی جراحی: یک مطالعه کیفی. مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران. 1403; 34 (242) :115-126
URL: http://jmums.mazums.ac.ir/article-1-21279-fa.html
چکیده: (196 مشاهده)
سابقه و هدف: تصمیمگیری اخلاقی یک جنبه اساسی مدیریتی و یک توانمندی حیاتی برای عملکرد پرسنل درمانی است، که آنان را در انجام مسئولیتهای پیچیده توانمند میسازد. دانشجویان تکنولوژی جراحی بهعنوان یکی از گروههای مراقبت در بالین در یک محیط پیچیدهای کار کرده و آموزش میبینند. این گروه به دلیل ارتباط تنگاتنگ با بیماران و قرار داشتن در محیط پرمخاطره اتاق عمل تنش بیشتری را متحمل میشوند و نیاز دارند درجهت موقعیتهای اخلاقی پیشآمده در بالین تصمیمات درست اخلاقی را اتخاذ کنند. این مطالعه با هدف تبیین تجربیات تصمیمگیری اخلاقی در کارورزان تکنولوژی جراحی، انجام پذیرفت.
مواد و روشها: این مطالعه کیفی، در سال 1402 در دانشگاه علوم پزشکی گلستان انجام شد. با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند 15 نفر از دانشجویان ترم هشت تکنولوژی جراحی داوطلبانه وارد پژوهش شدند. برای جمعآوری دادهها از مصاحبههای نیمه ساختارمند، تعاملی و رودررو با سوالات باز پاسخ در خصوص تجربیات تصمیمگیری اخلاقی در کارورزی استفاده شد. برای تحلیل دادهها از نرم افزار MAXQDA نسخه 24 و رویکرد تحلیل محتوای قراردادی پیشنهاد شده توسط گرانهایم و لاندمن استفاده شد.
یافتهها: از تحلیل دادهها، در نهایت 283 واحد معنایی استخراج شد که در قالب سه طبقه اصلی "تضییع حقوق بیمار" دارای چهار طبقه فرعی و طبقه اصلی "تضییع حقوق دانشجو" با پنج طبقه فرعی" و نقص آموزشی دانشجویان" با دو طبقه فرعی ارائه شد.
استنتاج: این مطالعه نیاز حیاتی به مهارتهای تصمیمگیری اخلاقی را در بین دانشجویان فناوری جراحی و اهمیت رسیدگی به کمبودهای آموزشی برای آمادهسازی بهتر آنها برای پیچیدگیهای محیط اتاق عمل را نشان میدهد.
نوع مطالعه:
کیفی |
موضوع مقاله:
پرستاری