دوره 35، شماره 246 - ( تیر 1404 )                   جلد 35 شماره 246 صفحات 59-47 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Olad Azimi Q, Mohammadi Zeidi I, Morshedi H, Maleki M, Shahsavari S, Pakpoor A. Effectiveness of a Theory-Based Educational Intervention on the Constructs of the Health Action Process Approach (HAPA) Model and Sun Protective Behaviors in Male Students. J Mazandaran Univ Med Sci 2025; 35 (246) :47-59
URL: http://jmums.mazums.ac.ir/article-1-21504-fa.html
اولادعظیمی غزال، محمدی زیدی عیسی، مرشدی هادی، ملکی محمدرضا، شهسواری سعید، پاکبور امیر. اثربخشی مداخله آموزشی تئوری محور بر سازه‌های مدل فرایند رویکرد اقدام بهداشتی و رفتارهای حفاظت کننده در برابر نور خورشید در دانش آموزان پسر. مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران. 1404; 35 (246) :47-59

URL: http://jmums.mazums.ac.ir/article-1-21504-fa.html


چکیده:   (145 مشاهده)
سابقه و هدف: اجرای مداخلات تئوری محور در راستای پیشگیری از سرطان پوست در نوجوانان پسر بهواسطه مواجهه مفرط با نور خورشید و عدم رعایت رفتارهای پیشگیرانه ضروری است. مطالعه حاضر با هدف تعیین تاثیر مداخله آموزشی بر رفتارهای حفاظت کننده در برابر نور خورشید در دانشآموزان پسر، انجام پذیرفت.
مواد و روش ها: پژوهش حاضر یک مطالعه نیمه تجربی بود که 168 نفر از دانشآموزان پسر 13 تا 15 ساله از 8 مدرسه دولتی شهر قائمشهر در قالب دو گروه مداخله و کنترل در آن شرکت کردند. مداخله شامل 5 جلسه آموزش گروهی 45 دقیقه‌ای به همراه فایل صوتی 3 تا 5 دقیقه‌ای خلاصه محتوا و 2 پیامک آموزشی برای هر جلسه بود. داده‌ها با پرسشنامه چند قسمتی شامل سوالات دموگرافیک، خرده مقیاسهای مدل فرایند رویکرد اقدام بهداشتی (31 سوال) و چک لیست ارزیابی رفتار (8 سوال ) بود که قبل و 3 ماه بعد از مداخله تکمیل شد. نرم افزار SPSS نسخه 25 و آزمونهای کای اسکوئر، تی مسئقل و زوجی، و آنالیز کوواریانس برای تجزیه و تحلیل داده‌ها استفاده شد.
یافتهها: نتایج نشان داد پس از مداخله با کنترل اثر متغیر پیش آزمون، خودکارآمدی (از 2/48±9/06 به 4/29±14/13)، هوشیاری بهداشتی (از 31/1±3/57به 3/38±6/12)، برنامه ریزی عمل (از 1/86±6/45به 2/23±11/30)، برنامه ریزی مقابله (از 1/67±7/34 به 2/38±12/51)، خطر درک شده (از 5/13±12/92 به 6/43±20/55)، قصد (از 3/42±8/35 به 4/25±15/82) و رفتار حفاظت کننده در برابر نور خورشید (از 1/45±1/34 به 2/10 ±3/74) در گروه مداخله به طور معنی‌داری بهبود یافت (0/05>P).
استنتاج: بهبود متغیرهای روانشناختی موثر بر رفتارهای حفاظت کننده در برابر سرطان پوست بر کارآیی مداخله آموزشی مبتنی بر مدل HAPA تاکید کرد. بنابراین، استفاده از مدل HAPA در طراحی مداخلات آموزشی با هدف ارتقاء رفتارهای حفاظت کننده در برابر نور خورشید بواسطه تعدد سازه‌های روانشناختی موثر بر رفتار و قابلیت پیش‌بینی رفتارهای بهداشتی توصیه می‌شود.

 
متن کامل [PDF 713 kb]   (51 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي-کامل | موضوع مقاله: بهداشت خانواده

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Journal of Mazandaran University of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb