دوره 34، شماره 241 - ( بهمن 1403 )                   جلد 34 شماره 241 صفحات 120-110 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Jafari Kelarijani S E, Alavimatin Y, Paydarfard D. A Model for Enhancing the Quality of Services in the Management of Social Security Healthcare in Mazandaran Province. J Mazandaran Univ Med Sci 2025; 34 (241) :110-120
URL: http://jmums.mazums.ac.ir/article-1-21534-fa.html
جعفری کلاریجانی سید ابراهیم، علوی متین یعقوب، پایدارفرد داوود. ارائه الگوی ارتقای کیفیت خدمات در مدیریت درمان تأمین اجتماعی استان مازندران. مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران. 1403; 34 (241) :110-120

URL: http://jmums.mazums.ac.ir/article-1-21534-fa.html


چکیده:   (102 مشاهده)
سابقه و هدف: پزشکی خانواده، برنامه‌ای مبتنی بر جامعه برای ارائه خدمات سلامت به همه افراد جامعه در هر سن و جنسیت است که به‌صورت جامع، هماهنگ، مداوم و بیمار محور ارائه می‌شود. کیفیت خدمات ارائه شده توسط پزشکان خانواده نقش مهمی در پیشبرد اهداف اساسی طرح پزشک خانواده دارد. از این‌رو، این پژوهش با هدف ارائه الگوی ارتقای کیفیت خدمات در مدیریت درمان تأمین اجتماعی مازندران، انجام پذیرفت.
مواد و روشها: در این مطالعه کاربردی، جامعهی آماری بخش کیفی شامل پزشکان خانواده و مدیران مدیریت درمان استان با حداقل پنج سال سابقه مدیریتی یا پزشک خانواده بوده است. حجم افراد نمونه در بخش کیفی بر مبنای شیوه نمونه‌گیری گلوله‌برفی تا اشباع ادامه یافت که با 17 نفر اشباع شد. بهمنظور جمع‌آوری اطلاعات از ابزار مصاحبه و پرسشنامه بر مبنای نتایج مصاحبه و تحلیل محتوا استفاده شد. روایی صوری پرسشنامه توسط استادان راهنما و مشاور و روایی محتوایی پرسشنامه توسط شاخص CVR انجام شد. تجزیه و تحلیل داده‌ها از تکنیک فراترکیب انجام شد.
یافتهها: مطابق یافته‌ها، تعداد 32 شاخص در قالب دو دورن مایه اصلی (تم اصلی/ مضمون اصلی) و شش درون مایه فرعی (تم فرعی/ زیر مضمون یا مضمون فرعی) شناسایی شد. برای بعد کیفیت خدمات ملموس نیز معیارهای تشخیصی کیفیت خدمات هزینه‌ای، کیفیت خدمات الکترونیک و برای بعد کیفیت خدمات ناملموس نیز معیارهای کیفیت خدمات بیمه‌ای و پاسخ‌گویی، کیفیت خدمات زنان و زایمان و کیفیت خدمات مشاوره‌ای شناسایی شدند.
استنتاج: شاخص‌های توانمندسازی پزشکان خانواده شناسایی شده منجر به ارتقای کیفیت خدمات در مدیریت درمان تأمین اجتماعی مازندران گردید که ضرورت دارد سیاست‌گذاران و مدیران در نظام سلامت با بهره‌‌گیری از یافته‌ها از طریق توجه به شفافیت بیش‌تر در دستورالعمل‌ها و تفاهم‌نامه‌‌های اجرایی، توجه به نیازهای انگیزشی و نیازهای آموزشی پزشکان خانواده، بازنگری و بهبود روش‌های جمع‌آوری اطلاعات محیطی و تصمیم‌‌گیری مبتنی بر شواهد به رفع مسائل و چالش‌های سیاست پزشک خانواده، پرداخته شود.

 
متن کامل [PDF 620 kb]   (67 دریافت)    

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Journal of Mazandaran University of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb