دوره 35، شماره 246 - ( تیر 1404 )                   جلد 35 شماره 246 صفحات 138-128 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Asghari A, Ghahrani N, Sadeghimahalli F, Siahposht Khachaki A. Investigating the Relationship Between Academic Engagement and Academic Achievement Among Basic Medical Students at Mazandaran University of Medical Sciences in 2023. J Mazandaran Univ Med Sci 2025; 35 (246) :128-138
URL: http://jmums.mazums.ac.ir/article-1-21607-fa.html
اصغری امیرحسین، قهرانی نسیم، صادقی محلی فروزان، سیاه پشت خاچکی علی. بررسی رابطه‌ی درگیری و موفقیت تحصیلی دانشجویان مقطع علوم پایه رشته پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مازندران در سال 1402. مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران. 1404; 35 (246) :128-138

URL: http://jmums.mazums.ac.ir/article-1-21607-fa.html


چکیده:   (113 مشاهده)
سابقه و هدف: درگیری تحصیلی به‌عنوان یکی از عوامل کلیدی پیش‌بینی موفقیت تحصیلی شناخته شده است. این مطالعه با هدف بررسی ارتباط بین درگیری تحصیلی و موفقیت تحصیلی در میان دانشجویان علوم پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مازندران انجام شد تا نقش این متغیرها در بهبود عملکرد تحصیلی مشخص شود.
مواد و روش ها: این پژوهش از نوع توصیفی- همبستگی و در سال 1402 بر روی 170 دانشجوی مقطع علوم پایه دانشگاه علوم پزشکی مازندران انجام شد. ابزار گردآوری داده‌ها شامل یک پرسش‌نامه استاندارد سنجش درگیری تحصیلی و داده‌های مرتبط با موفقیت تحصیلی بود. دیدگاه دانشجویان بر اساس نمرات موفقیت تحصیلی و میزان درگیری تحصیلی در ابعاد مختلف مورد بررسی قرار گرفت. داده ها وارد نرم‌افزار SPSS 20 شد و مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفت.
یافتهها: نتایج نشان داد 36 درصد افراد شرکتکننده در مطالعه مرد و 64 درصد زن بودند. میانگین نمره موفقیت تحصیلی 116/87 بوده است که نشان می‌دهد موفقیت تحصیلی دانشجویان در میزان بالایی (بالاتر از میانگین ) قرار داشت و میانگین نمره درگیری تحصیلی 75/88 به‌دست آمد که در رینج بالا یعنی بالاتر از میانگین 68 قرار داشت. بعد عاملی بالاترین نمره را داشت و موفقیت تحصیلی ارتباط مستقیم مثبت و ضعیفی با بعد شناختی و رفتاری درگیری تحصیلی نشان داد. بین دختران و پسران دانشجو از لحاظ نمره درگیری تحصیلی و نمره موفقیت تحصیلی تفاوت معنیداری مشاهده نشد.
استنتاج: ابعاد شناختی و رفتاری درگیری تحصیلی نقش موثری در موفقیت تحصیلی دارند و می‌توانند به‌ عنوان عوامل کلیدی برای بهبود عملکرد دانشجویان مورد توجه قرار گیرند. عدم وجود تفاوت معنیدار در نمرات بین دانشجویان دختر و پسر نشاندهنده تأثیر مشابه عوامل محیطی، آموزشی و فردی بر دانشجویان است. با توجه به اهمیت موضوع، انجام مطالعات گسترده‌تر با حجم نمونه بیش‌تر و بررسی عوامل فرهنگی و اجتماعی پیشنهاد می‌شود.

 
متن کامل [PDF 785 kb]   (48 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي-کامل | موضوع مقاله: آموزش پزشكی

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Journal of Mazandaran University of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb