دوره 22، شماره 2 - ( ویژه نامه اسفند (شماره 2) 1391 )                   جلد 22 شماره 2 صفحات 211-207 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ashrafi M, Mohammadzadeh A. Prevalence of auditory disorders in 3 to 6-year-old children in Tehran, Iran. J Mazandaran Univ Med Sci 2013; 22 (2) :207-211
URL: http://jmums.mazums.ac.ir/article-1-2635-fa.html
اشرفی مجید، محمدزاده علی. شیوع اختلالات شنوایی بین کودکان 6-3 ساله مهدکودک‌های شهر تهران. مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران. 1391; 22 (2) :207-211

URL: http://jmums.mazums.ac.ir/article-1-2635-fa.html


چکیده:   (7531 مشاهده)
سابقه و هدف: هر گونه نقص قابل توجه در عملکرد حس شنوایی، مشکلاتی را در برقراری ارتباط و سازگاری با محیط ایجاد می‌کند. هدف از انجام این مطالعه، تعیین شیوع اختلالات شنوایی در کودکان 3 تا 6 ساله مهدکودک‌های شهر تهران در سال 1391 بود. مواد و روش‌ها: مطالعه حاضر از نوع توصیفی- تحلیلی به روش مقطعی بود که بر روی 897 کودک (465 دختر و 432 پسر) صورت گرفت. نمونه‌گیری به صورت تصادفی انجام شد. پس از تکمیل برگه آگاهی از وجود کم‌شنوایی توسط والدین و مربیان، معاینه اتوسکوپی، غربالگری تون خالص و آزمون ایمیتانس صورت گرفت. یافته‌ها: از بین نمونه‌ها 3/12 درصد ناهنجاری مجرای گوش، 3/21 درصد اختلال پرده تیمپان، 4/20 درصد تمپانوگرام ناهنجار، 6/27 درصد عدم وجود رفلکس صوتی و 3/13 درصد کم‌شنوایی داشتند. کم‌شنوایی در 7/11 درصد از نوع انتقالی، در 2/1درصد از نوع حسی- عصبی و در 4/0 درصد از نوع آمیخته بود. کم‌شنوایی در 3/13 درصد از کودکان از نوع کم‌شنوایی خفیف تا متوسط گزارش گردید و موردی از کم‌شنوایی شدید تا عمیق مشاهده نشد. 244 نفر از کودکان (2/27 درصد) نیازمند اقدامات درمانی و 18 نفر (2 درصد) نیازمند اقدامات توان‌بخشی بودند. میزان آگاهی والدین و مربیان از وجود کم‌شنوایی به ترتیب 2/2 و 9/0 درصد بود که در سطح پایینی قرار داشت. استنتاج: نظر به وجود درصد بالایی از کودکان نیازمند به اقدامات درمانی، تأثیر اختلالات شنوایی بر یادگیری کودکان در سنین پایین و اهمیت تشخیص و مداخله زودهنگام در موارد وجود کم‌شنوایی، اجرای برنامه‌های توان‌بخشی شنوایی، آگاه نمودن مسؤولین، مربیان مهدکودک‌ها و والدین کودکان و انجام دوره‌های برنامه غربالگری شنوایی در سنین پایین پیشنهاد می‌شود.
متن کامل [PDF 156 kb]   (2122 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي-کامل | موضوع مقاله: اپیدمیولوژی

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Journal of Mazandaran University of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb