دوره 22، شماره 1 - ( ویژه نامه اسفند (شماره 1) 1391 )                   جلد 22 شماره 1 صفحات 155-145 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

haghshenas Z, nouri R, moradi A, sarami G. Evaluation of Coping Styles, Metacognition and its Relationship with Test Anxiety in Tehran Teacher Training University. J Mazandaran Univ Med Sci 2013; 22 (1) :145-155
URL: http://jmums.mazums.ac.ir/article-1-3448-fa.html
حق شناس گرگابی زینب، نوری قاسم آبادی ربابه، مرادی علیرضا، صرامی غلامرضا. ارزیابی سبک های مقابله، باورهای فراشناختی و ارتباط آن با اضطراب امتحان در دانشجویان دانشگاه تربیت معلم تهران. مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران. 1391; 22 (1) :145-155

URL: http://jmums.mazums.ac.ir/article-1-3448-fa.html


چکیده:   (8873 مشاهده)
سابقه و هدف: روابط علّی متغیرهای سبک های مقابله، فراشناخت و اضطراب امتحان بر اساس مدل مفهومی کارکرد اجرایی خود نظم بخش (مدل ولز و متیوس 1999) در جمعیت دانشجویان ارزیابی شد. مواد و روش‌ها: 638 نفر دانشجو یان دختر و پسر دانشگاه تربیت معلم و دانشکده پردیس کشاورزی در بازه زمانی آبان تا آذرماه 1389، از طریق نمونه‌گیری سهمیه‌ای نسبتی در پژوهش شرکت کردند و پرسشنامه‌های اضطراب امتحان نجاریان و همکاران، پرسشنامه سبک‌های مقابله با فشار روانی اندلر و پارکر و پرسشنامه باورهای فراشناخت ولز را تکمیل کردند. یافته‌ها: یافته‌های پژوهش نشان داد راهبردهای مقابله هیجان مدار و مساله مدار، در رابطه باورهای فراشناخت و اضطراب امتحان نقش میانجی دارند. اما راهبردهای مقابله‌ای اجتنابی در رابطه باورهای فراشناخت واضطراب امتحان نقش میانجی نداشت. از میان پنج بعد فراشناخت فقط باور فراشناختی مثبت و اطمینان شناختی اثر مستقیم بر اضطراب امتحان داشتند اما اثر ابعاد دیگر غیر مستقیم بود. استنتاج: با توجه به یافته‌های پژوهش، تمرکز بر نوع راهبرد مقابله‌ای، می‌تواند اثر مهمی در اضطراب امتحان دانشجویان داشته باشد. پیشنهاد می‌شود مداخلات درمانی مبتنی بر فرا شناخت و مقابله در درمان اختلال اضطراب امتحان مورد توجه قرار بگیرد.
متن کامل [PDF 427 kb]   (3530 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي-کامل | موضوع مقاله: روانشناسی

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Journal of Mazandaran University of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb