دوره 24، شماره 121 - ( بهمن 1393 )                   جلد 24 شماره 121 صفحات 249-239 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Bahrami Asl F, Kermani M, Aghaei M, Karimzadeh S, Salahshour Arian S, Shahsavani A et al . Estimation of Diseases and Mortality Attributed to NO2 pollutant in five metropolises of Iran using AirQ model in 2011-2012. J Mazandaran Univ Med Sci 2015; 24 (121) :239-249
URL: http://jmums.mazums.ac.ir/article-1-4965-fa.html
بهرامی اصل فرشاد، کرمانی مجید، آقائی مینا، کریم زاده سیما، سلحشور آرین سهیلا، شاهسونی عباس و همکاران.. برآورد تعداد بیماری و مرگ ناشی از آلایندهNO2 در هوای پنج کلان شهر ایران در سال 1390 با استفاده از مدل AirQ. مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران. 1393; 24 (121) :239-249

URL: http://jmums.mazums.ac.ir/article-1-4965-fa.html


چکیده:   (8511 مشاهده)
چکیده سابقه و هدف: نیاز ضروری انسان به هوا از یک سو و افزایش آلاینده‌های هوا از سوی دیگر باعث شده تا آلودگی هوا به عنوان یکی از مهم‌ترین چالش‌های بشری تبدیل گردد. آلاینده‌های هوا و از آن جمله NO2 می‌توانند اثرات بهداشتی قابل توجهی را بر روی سلامتی انسان بگذارند. از این رو بررسی اثرات بهداشتی این آلاینده، جهت کنترل آن امری ضروری می‌باشد که بدین منظور کلان شهرهای مشهد، تبریز، شیراز، اصفهان و اراک به عنوان شهرهای هدف انتخاب و از این جهت مورد بررسی قرار گرفتند. مواد و روش‌ها: در مطالعه مقطعی حاضراطلاعات لازمه از سازمان‌های حفاظت محیط زیست پنج کلان شهر ایران در سال 1390 اخذ گردید. اعتبار آن‌ها مطابق با معیارهای WHO سنجیده شد و داده‌های معتبر پس از آماده‌سازی وارد نرم‌افزار AirQ شده و نتایج استخراج گردید. یافته‌ها: شهر اصفهان با متوسط غلظت سالیانه µg/m3 128 بیش‌ترین غلظت NO2 را داشت و در تمامی شهرها این متوسط غلظت بیش‌تر از حد استاندارد کشورمان بوده است. تعداد کل مرگ، مرگ قلبی عروقی و بستری به دلیل انسداد مزمن ریوی، در مشهد به ترتیب با 286 نفر، 161 نفر و 43 نفر بیش‌ترین تعداد را داشته‌اند. استنتاج: NO2 بیش‌ترین اثرات سوء بهداشتی را به ترتیب در شهرهای مشهد و اصفهان داشته است که می‌توان آن را به بالا بودن تعداد خودروها، افزایش ترافیک شهری و متعاقبا مصرف بالای سوخت، بالا بودن جمعیت دائم و موقت در شهرهای مذهبی و توریستی مرتبط دانست.
متن کامل [PDF 357 kb]   (2932 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي-کامل | موضوع مقاله: بهداشت محیط زیست

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Journal of Mazandaran University of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb