دوره 25، شماره 133 - ( بهمن 1394 )                   جلد 25 شماره 133 صفحات 294-285 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Shakeri N, Soleymani Z, Kamali M. Articulation Features, Phonological Awareness, and Language Skills in Children with Speech Sound Disorders. J Mazandaran Univ Med Sci 2016; 25 (133) :285-294
URL: http://jmums.mazums.ac.ir/article-1-6963-fa.html
شاکری نویده، سلیمانی زهرا، کمالی محمد. بررسی ویژگی‌های تولیدی، آگاهی واج‌شناختی و مهارت‌های زبانی در کودکان فارسی زبان مبتلا به اختلالات صدای گفتار. مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران. 1394; 25 (133) :285-294

URL: http://jmums.mazums.ac.ir/article-1-6963-fa.html


چکیده:   (6356 مشاهده)

سابقه و هدف: اختلالات صدای گفتار، شایع‌ترین اختلال گفتاری در کودکان است که به طور معمول همراه با آسیب در جنبه‌های مختلف زبان می‌باشد. هر کدام از این آسیب‌ها منجر به نقص در توجه، مشکلات اجتماعی و یا آسیب مهارت‌های تحصیلی می‌شود. هدف مطالعه حاضر بررسی ویژگی‌های تولیدی، آگاهی واج‌شناختی و مهارت‌های زبانی در این کودکان است.

مواد و روش‌ها: در این پژوهش توصیفی-تحلیلی و مقطعی، 24 کودک مبتلا به اختلالات صدای گفتار و 16 کودک طبیعی شرکت کردند. کودکان مبتلا از کلینیک‌های گفتاردرمانی و کودکان طبیعی از مهدکودک‌ها با روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند. تولید گفتار و مهارت‌های حرکتی- دهانی، زبان و آگاهی واج‌شناختی در کودکان به ترتیب با استفاده از آزمون‌های P-DEAP،TOLD-P3 و آزمون آگاهی واج‌شناختی ارزیابی شد. این مهارت‌ها با استفاده از آزمون تی مستقل (05/0p<) در دو گروه کودک مقایسه شدند.

یافته‌ها: نتایج تفاوت معنی‌دار بین دو گروه کودکان، در مهارت‌های آگاهی واج‌شناختی (به جز مهارت ترکیب واجی، 2/0p=)، نحو (002/0p=)، معناشناسی (009/0p=)، زبان گفتاری (003/0p=)، صحبت کردن (02/0p=)، سازماندهی (004/0p=) و گوش کردن (002/0p=) را نشان داد. از بین خطاهای طبیعی، پیشین‌شدگی (86/12) و از بین خطاهای غیرطبیعی، ترجیح صدا (14/27) بیش‌ترین میانگین را داشتند.

استنتاج: درکودکان مبتلا به اختلالات صدای گفتار، خطاهای تولیدی غیر طبیعی وجود دارد. هم‌چنین این کودکان در مهارت‌های زبانی نظیر نحو، معناشناسی و آگاهی واج شناختی نسبت به کودکان طبیعی عملکرد ضعیف‌تری داشتند. نتایج نشان‌دهنده ضرورت توجه به ارزیابی مهارت‌های زبان، آگاهی واج‌شناختی علاوه بر تولید گفتار در کودکان مبتلا به اختلالات صدای گفتاری است.

متن کامل [PDF 698 kb]   (2137 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي-کامل | موضوع مقاله: گفتاردرمانی

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Journal of Mazandaran University of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb