دوره 26، شماره 136 - ( اردیبهشت 1395 )                   جلد 26 شماره 136 صفحات 134-121 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Yazdimoghaddam H, Ahanchian M R. Explaining the Performance of Operating Room Technicians: A Qualitative Study. J Mazandaran Univ Med Sci 2016; 26 (136) :121-134
URL: http://jmums.mazums.ac.ir/article-1-7493-fa.html
یزدی مقدم حمیده، آهنچیان محمدرضا. تبیین تحلیل عملکرد کارشناسان اتاق عمل: یک مطالعه کیفی. مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران. 1395; 26 (136) :121-134

URL: http://jmums.mazums.ac.ir/article-1-7493-fa.html


چکیده:   (6719 مشاهده)

سابقه و هدف: کارشناسی اتاق عمل شاخه‌ای از علوم پزشکی است که طی آن دانشجویان با اتاق عمل و تکنولوژی‌های نوین جراحی در جراحی‌های تخصصی و فوق تخصصی آشنا می‌شوند و مراقبت و کمک به اداره بیماران را قبل، حین و بعد از عمل می‌آموزند. این پژوهش کیفی با هدف تبیین تحلیل عملکرد کارشناسان اتاق عمل بر اساس برنامه آموزش دانشگاهی آنان انجام شده است.

مواد و روش‌ها: این تحقیق مطالعه‌ای کیفی با رویکرد تحلیل محتوی است. فرایند جمع‌آوری داده‌ها مشتمل بر ده مصاحبه نیمه ساختار یافته و عمیق با کارشناسان ناپیوسته اتاق عمل بود. نمونه‌ها به صورت هدفمند انتخاب شدند و مصاحبه‌ها به مدت 6 ماه تا مرحله اشباع ادامه یافت. تحلیل داده‌های به‌دست آمده به روش آنالیز محتوی کیفی و با رویکرد قراردادی صورت گرفت.

یافته‌ها: تحلیل کیفی محتوای داده‌های مصاحبه منجر به استخراج شش درون مایه اصلی گردید که بیانگر تبیین تحلیل عملکرد کارشناسان اتاق عمل براساس برنامه آموزش دانشگاهی آنان بود. درون مایه‌های حاصله شامل: ناکارآمدی تدریس"، "مدرک‌گرایی"، "عملکرد تجربه مدارانه"، "بحران نادیده گرفتن شأن پرسنل"، "انگیزه یادگیری" و "دغدغه بی‌توجهی به دروس تخصصی " است.

استنتاج: از دغدغههای اصلی مشارکتکنندگان این تحقیق ناکارآمدی تدریس در برنامههای آموزشی دوران کارشناسی بود که یکی از دلایل آن کاربردی نبودن دروس این دوره است، زیرا برنامههای آموزشی رایج فرصت کافی برای ارتقا و بهبود آگاهی و بعضی مهارتهای آنها را در سطح ایدهآل فراهم نمیسازد،  بنابراین برای رفع آن نیاز به برنامهریزی صحیح آموزشی احساس میشود.

متن کامل [PDF 716 kb]   (2323 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي-کامل |

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Journal of Mazandaran University of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb