Hariri N, Bagherinejad Z. Evaluation of Critical Thinking Skills in Students of Health Faculty, Mazandaran University of Medical Sciences. J Mazandaran Univ Med Sci 2011; 20 (1) :166-173
URL:
http://jmums.mazums.ac.ir/article-1-961-fa.html
حریری نجلا، باقری نژاد زهره. بررسی تفکر انتقادی دانشجویان دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی در سال 1389. مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران. 1389; 20 (1) :166-173
URL: http://jmums.mazums.ac.ir/article-1-961-fa.html
چکیده: (17355 مشاهده)
سابقه و هدف: ضرورت پرداختن به تفکر انتقادی در آموزش علوم پزشکی در پاسخ به تغییر سریع محیط مراقبت بهداشتی مورد تاکید قرار گرفته است. یکی از وظایف اصلی هر مؤسسه آموزشی پزشکی علاوه بر توسعه شایستگیهای حرفهای دانشجویان، توسعه مهارتهای تصمیم گیری، مسئله گشایی و خود کارآمدی است که این مهارتها خود تحت تأثیر توانایی تمرین تفکر انتقادی است. پژوهش حاضر با هدف بررسی تفکر انتقادی در دانشجویان دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی مازندران انجام شده است.
مواد و روشها: نمونه پژوهش شامل 168 دانشجوی کارشناسی و 27 دانشجوی مقطع کارشناسی ارشد دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی مازندران بودند. روش پژوهش پیمایشی تحلیلی و ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه تفکر انتقادی کالیفرنیا فرم ب بود.
یافتهها: سطح تفکر انتقادی جامعه پژوهش با میانگین 19/10، پایینتر از میانگین نمره در فرآیند استانداردسازی (89/15) بود. سایر یافتهها نشان داد که بین تفکر انتقادی و متغیرهای جمعیت شناختی مقطع تحصیلی و رشته رابطه معنی دار وجود دارد. در بین ابعاد تفکر انتقادی تنها در بعد استنباط، بین دو مقطع تفاوت معنی دار مشاهده شد و مقطع کارشناسی ارشد میانگین بالاتری داشت.
استنتاج: نتایج پژوهش حاکی از ضعف تفکر انتقادی دانشجویان مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد در تمامی ابعاد است که این امر ضرورت آموزش مهارتهای تفکر انتقادی در سطح دانشگاهها را نشان میدهد.
نوع مطالعه:
پژوهشي-کامل |