دوره 21، شماره 1 - ( ویژه نامه اسفند (شماره 1) 1390 )                   جلد 21 شماره 1 صفحات 252-249 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Azizi F, Fazel Moghaddam S, Khademloo M, Ghorbani Gho abadli S, Azizi B. Study on attitude of pharmacy students about learning conditions in Mazandaran University of Medical Sciences. J Mazandaran Univ Med Sci 2012; 21 (1) :249-252
URL: http://jmums.mazums.ac.ir/article-1-2108-fa.html
عزیزی فریبرز، فاضل مقدم سمیرا، خادملو محمد، قربانی قلی آباد سمیه، عزیزی بیژن. بررسی دیدگاه دانشجویان داروسازی دانشگاه علوم پزشکی مازندران در مورد جو آموزشی دانشکده داروسازی بر اساس مدل تغییر یافته DREEM. مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران. 1390; 21 (1) :249-252

URL: http://jmums.mazums.ac.ir/article-1-2108-fa.html


چکیده:   (11515 مشاهده)
سابقه و هدف: مؤسسات آموزشی برای ارزشیابی فعالیت‌های خود از ابزارهای متفاوتی استفاده می‌کنند. عوامل زیادی در فرآیند آموزش نقش دارند که هر یک به تنهایی می‌توانند بر یادگیری تأثیر قابل توجه داشته باشند. این مطالعه با هدف بررسی و تعیین وضعیت موجود در محیط های آموزشی و شرایط یاددهی و یادگیری دانشجویان داروسازی از دیدگاه آنان در دانشگاه علوم پزشکی مازندران و با استفاده از الگوی DREEM(DUNDEE READY EDUCATIONAL ENVIRONMENT MEASURE) انجام شد. مواد و روش‌ها:. این مطالعه یک مطالعه توصیفی مقطعی است که در بین 88 نفر از دانشجویان دانشکده داروسازی در سال 1391 انجام شد.روش نمونه گیری به صورت تصادفی و با استفاده از جدول اعداد بود. ابزار مطالعه پرسشنامه DREEM(DUNDEE READY EDUCATIONAL ENVIRONMENT MEASURE مشتمل بر اطلاعات دموگرافیک و 50 سوال که درپنج حیطه محیط یادگیری، رضایت از اساتید، توانایی علمی دانشجویان، فضای آموزشی و روابط اجتماعی با فهرست درجه بندی شده از امتیاز یک تا پنج به ترتیب افزایش مطلوبیت می باشد. داده ها با نرم افزار SPSS V18 مورد تجزیه وتحلیل آماری قرار گرفت. یافته‌ها: از میان دانشجویان 7/97 درصد به صورت کامل پرسشنامه ها را تکمیل نمودند. 6/63 درصد زن و 4/36 درصد 4/6 درصد مرد بودند. از این میان 9/73 درصد ساکن خوابگاه و 1/26 درصد غیر خوابگاهی بودند. از طرفی 6/63 درصد افراد ورودی 1387 یا پایین تر و 4/36 درصد بالاتر از ورودی 1387 بودند. از حداکثر امتیاز 250 ، مجموع امتیازات برای مردان 62/29 ± 97/150 و برای زنان 53/15± 29/153 به دست آمد که با استفاده از آزمون T تفاوت معنی داری نشان نداد. 11/1 درصد دانشجویان بسیار نامطلوب دانسته اند. استنتاج: استفاده از ابزارهایی مانند DREEM می‌تواند در فرآیند و استراتژی تغییر در آموزش، کمک های ارزنده ای کند. برگزاری کارگاه‌ها و نشست‌های آموزشی جهت مهارت‌های یاددهی و یادگیری و بکارگیری صحیح اصول طراحی آموزشی، نشست‌های دوستانه و صمیمی میان اساتید و دانشجویان و توجه به فعالیت‌های فوق برنامه که باعث افزایش انگیزه دانشجویان می شود می تواند کمک کننده باشد.کارگاه‌های توجیهی برای اساتید به منظور شناسایی نقاط ضعف در تدریس و استفاده از نظرات فراگیران توصیه می‌شود.
متن کامل [PDF 132 kb]   (2891 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي-کامل | موضوع مقاله: بهداشت محیط زیست

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Journal of Mazandaran University of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb