Bahrami samani S, Mohsenzadeh F, Omidvar S, Khafri S, Mohsenian H. Comparing the Effects of Virtual Education and Self-Learning Methods on Childbearing Motivation Before Marriage: An Interventional Study. J Mazandaran Univ Med Sci 2025; 35 (250) :84-95
URL:
http://jmums.mazums.ac.ir/article-1-21316-fa.html
بهرامی سامانی ساناز، محسن زاده فریده، امیدوار شبنم، خفری ثریا، محسنیان هدی. مقایسه تاثیر روش آموزش مجازی و خودآموزی بر انگیزه فرزندآوری در زوج های در شرف ازدواج: یک مطالعه مداخله ای. مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران. 1404; 35 (250) :84-95
URL: http://jmums.mazums.ac.ir/article-1-21316-fa.html
چکیده: (35 مشاهده)
سابقه و هدف: اجرای برنامههای آموزشی برای بهبود نگرشها و رتقای نجارهای مثبت ذهنی میتوانند نقش عمدهای در افزایش قصد باروری داشته باشند. این مطالعه با هدف مقایسه دو روش آموزشی مجازی و خودآموزی در مشاوره قبل از ازدواج بر انگیزه فرزندآوری زوجین در شرف ازدواج انجام گرفت.
مواد و روش ها: این مطالعه از نوع مداخله ای بود و جامعه پژوهش شامل زوجین در شرف ازدواج مراجعه کننده به مرکز مشاوره قبل از ازدواج امیرکُلا در استان مازندران بودند. 110 زوج واجد شرایط ورود به مطالعه به دو گروه آموزشی مجازی و خودآموزی به صورت تخصیص تصادفی وارد مطالعه شدند. در گروه آموزش مجازی، ویدیوهای آموزشی که بر اساس محتوای جلسات مشاوره قبل از ازدواج طراحی شده بود به صورت یک بار در هفته به مدت 4 هفته متوالی از طریق واتساپ در اختیار زوجین قرار داده شد. در گروه خودآموزی بستههای آموزشی بر اساس کتابچه آموزشی وزارت بهداشت، در اختیار زوجین قرار گرفت. ابزار گردآوری دادهها شامل چک لیست مشخصات دموگرافیک و پرسشنامه انگیزه فرزندآوری میلر بود که قبل از مداخله، 4 هفته و 2 ماه پس از مداخله، توسط زوجین تکمیل گردید، دادهها با نرمافزار SPSSنسخه 23 تجزیه و تحلیل شد.
یافتهها: در حیطه مقایسه بین گروهی آزمونهای انجام شده نشان میدهد بین دو گروه مجازی و خودآموزی نمرات انگیزه مثبت و منفی فرزندآوری در زمان پس آزمون و پیگیری اختلاف معنیداری وجود دارد (0/001>P) و همچنین در بررسی درون گروهی و تاثیر زمان و اثر متقابل زمان و نوع آموزش به صورت همزمان نیز اختلاف معنیداری بین دو گروه مشاهده شد. در بررسی درون گروهی ابعاد انگیزه مثبت فرزندآوری نشان داده شد که در روند تاثیر زمان، در هر دو گروه در تمام ابعاد افزایش معنیداری مشاهده شد (0/001 P<).
استنتاج: آموزش مجازی مشاوره قبل از ازدواج تاثیر مثبتی بر انگیزه فرزندآوری داشت.
نوع مطالعه:
پژوهشي-کامل |
موضوع مقاله:
مامائی