Zarrinkamar M, Ghorbani A A, Khosravi P, Amini F, Geran M, Shirazi N. Evaluation of the Educational Environment of Residents Using the D-RECT Questionnaire at Mazandaran University of Medical Sciences, Iran, 2024-2025. J Mazandaran Univ Med Sci 2025; 35 (251) :122-130
URL:
http://jmums.mazums.ac.ir/article-1-22000-fa.html
زرین کمر مریم، قربانی علی اصغر، خسروی پژمان، امینی فرزانه، گران مژگان، شیرازی نرگس. بررسی محیط آموزشی دستیاران دانشگاه علوم پزشکی مازندران بر اساس پرسشنامه D-RECT در سال 1403. مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران. 1404; 35 (251) :122-130
URL: http://jmums.mazums.ac.ir/article-1-22000-fa.html
چکیده: (23 مشاهده)
سابقه و هدف: آموزش بالینی به عنوان قلب آموزش پزشکی، نقش اساسی در شکلدهی توانمندیهای حرفهای دانشجویان دارد و مستلزم ارزیابی مستمر و ارتقای کیفیت با توجه به استانداردهای مربوطه است. مطالعه حاضر با هدف بررسی محیط آموزشی دستیاران دانشگاه علوم پزشکی مازندران بر اساس پرسشنامه D-RECT، انجام پذیرفت.
مواد و روش ها: این مطالعه توصیفی-تحلیلی، به بررسی محیط آموزشی دستیاران دانشگاه علوم پزشکی مازندران از اردیبهشت تا اسفند 1403میپردازد. جامعه آماری شامل 200 نفر از دستیاران است که به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب شدند. از ابزار پرسش نامه D-RECT (Dutch Residency Educational Climate Test) استفاده شد. در نهایت تجزیه و تحلیل معنیداری متغیر های کیفی از آزمون معنیداری کای دو و برای تعیین معنیداری متغیرهای کمی از ضریب همبستگی پیرسون استفاده شد (0/05 P <).
یافتهها: در حیطههای مختلف آموزشی، نمرات بهطور متوسط بین 7/94 تا 16/33 بود. همچنین، همبستگی مثبت و معنیداری بین همه حیطهها وجود داشت. بالاترین همبستگی بین نقش استادان و آموزش رسمی بود. میانگین نمره کل پرسشنامه13/07±64/43 بود که بهطور متوسط حدود 70 درصد حداکثر نمره قابل کسب پرسشنامه است که نشان دهنده رضایت بالاتر از متوسط شرکتکنندگان از محیط آموزشی است. بالاترین ضریب همبستگی مربوط به همبستگی بین حیطه های نقش استادان و آموزش رسمی بود که ضریب همبستگی 0/670 نشان دهنده ارتباط مثبت معنیداری (0/001>P) این دو حیطه با هم است.
استنتاج: دستیاران دانشگاه علوم پزشکی مازندران از محیط آموزشی خود رضایت بیش از متوسط دارند. همبستگی مثبت بین حیطههای مختلف پرسشنامه، نشاندهنده ارتباط قوی بین آموزش رسمی، نقش استادان و سایر جنبههای محیط آموزشی است. ارزیابی مستمر میتواند به بهبود برنامههای آموزشی و ارتقای کیفیت محیط یادگیری کمک کند.
نوع مطالعه:
پژوهشي-کامل |
موضوع مقاله:
آموزش پزشكی