دوره 35، شماره 251 - ( آذر 1404 )                   جلد 35 شماره 251 صفحات 130-122 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Zarrinkamar M, Ghorbani A A, Khosravi P, Amini F, Geran M, Shirazi N. Evaluation of the Educational Environment of Residents Using the D-RECT Questionnaire at Mazandaran University of Medical Sciences, Iran, 2024-2025. J Mazandaran Univ Med Sci 2025; 35 (251) :122-130
URL: http://jmums.mazums.ac.ir/article-1-22000-fa.html
زرین کمر مریم، قربانی علی اصغر، خسروی پژمان، امینی فرزانه، گران مژگان، شیرازی نرگس. بررسی محیط آموزشی دستیاران دانشگاه علوم پزشکی مازندران بر اساس پرسشنامه D-RECT در سال 1403. مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران. 1404; 35 (251) :122-130

URL: http://jmums.mazums.ac.ir/article-1-22000-fa.html


چکیده:   (23 مشاهده)
سابقه و هدف: آموزش بالینی به عنوان قلب آموزش پزشکی، نقش اساسی در شکل‌دهی توانمندی‌های حرفه‌ای دانشجویان دارد و مستلزم ارزیابی مستمر و ارتقای کیفیت با توجه به استانداردهای مربوطه است. مطالعه حاضر با هدف بررسی محیط آموزشی دستیاران دانشگاه علوم پزشکی مازندران بر اساس پرسشنامه D-RECT، انجام پذیرفت.
مواد و روش ها: این مطالعه توصیفی-تحلیلی، به بررسی محیط آموزشی دستیاران دانشگاه علوم پزشکی مازندران از اردیبهشت تا اسفند 1403می‌پردازد. جامعه آماری شامل 200 نفر از دستیاران است که به روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای انتخاب شدند. از ابزار پرسش نامه D-RECT (Dutch Residency Educational Climate Test) استفاده شد. در نهایت تجزیه و تحلیل معنی‌داری متغیر های کیفی از آزمون معنی‌داری کای دو و برای تعیین معنی‌داری متغیرهای کمی از ضریب همبستگی پیرسون استفاده شد (0/05 P <).
یافتهها: در حیطه‌های مختلف آموزشی، نمرات به‌طور متوسط بین 7/94 تا 16/33 بود. همچنین، همبستگی مثبت و معنی‌داری بین همه حیطه‌ها وجود داشت. بالاترین همبستگی بین نقش استادان و آموزش رسمی بود. میانگین نمره کل پرسشنامه13/07±64/43 بود که به‌طور متوسط حدود 70 درصد حداکثر نمره قابل کسب پرسشنامه است که نشان ‌دهنده رضایت بالاتر از متوسط شرکت‌کنندگان از محیط آموزشی است. بالاترین ضریب همبستگی مربوط به همبستگی بین حیطه های نقش استادان و آموزش رسمی بود که ضریب همبستگی 0/670 نشان دهنده ارتباط مثبت معنی‌داری (0/001>P) این دو حیطه با هم است.
استنتاج: دستیاران دانشگاه علوم پزشکی مازندران از محیط آموزشی خود رضایت بیش از متوسط دارند. همبستگی مثبت بین حیطه‌های مختلف پرسشنامه، نشاندهنده ارتباط قوی بین آموزش رسمی، نقش استادان و سایر جنبه‌های محیط آموزشی است. ارزیابی مستمر می‌تواند به بهبود برنامه‌های آموزشی و ارتقای کیفیت محیط یادگیری کمک کند.

 
متن کامل [PDF 723 kb]   (14 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي-کامل | موضوع مقاله: آموزش پزشكی

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Journal of Mazandaran University of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb