Norouzi H, Tohidi S, Karimi Moonaghi H, Behnam Vashini H. The Comporison of the Effects of the Lecture and Self-Learning Module on Nurses, Teaching-Competency to Cardiac Patient Education. J Mazandaran Univ Med Sci 2013; 22 (1) :197-202
URL:
http://jmums.mazums.ac.ir/article-1-3444-fa.html
نوروزی حجی محمد، توحیدی شهین، کریمی مونقی حسین، بهنام وشانی حمیدرضا. مقایسه تأثیر سخنرانی با ماجول خودیادگیری بر صلاحیت تدریس پرستاران در آموزش به بیماران قلبی. مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران. 1391; 22 (1) :197-202
URL: http://jmums.mazums.ac.ir/article-1-3444-fa.html
چکیده: (8602 مشاهده)
سابقه و هدف: اطلاع از نتایج روشهای آموزشی یادگیرنده محور در مقایسه با سخنرانی، در برنامه ریزی دورههای آموزشی و افزایش صلاحیت پرستاران بسیار مؤثر است. هدف این مطالعه مقایسه تأثیر ماجول خود یادگیری با سخنرانی بر صلاحیت تدریس پرستاران در آموزش به بیماران قلبی بود.
مواد و روشها: در این مطالعه کارآزمایی بالینی 60 پرستار به روش غیر احتمالی در دسترس انتخاب و با تخصیص تصادفی به دو گروه سخنرانی و ماجول خودیادگیری تقسیم شدند. گروه سخنرانی در چهار جلسه دو ساعته و گروه ماجول خودیادگیری با در اختیار قرار دادن ماجول خودیادگیری تحت آموزش قرار گرفتند؛ یک هفته پس از مداخله، پس آزمون انجام شد. دادهها توسط آزمون کتبی، مشاهده و پرسشنامه خودارزیابی صلاحیت تدریس جمعآوری گردید. آنالیز دادهها با آزمونهای تی زوج، تی مستقل و کای دو انجام شد.
یافتهها: هر دو روش سخنرانی (001/0p<) و ماجول خودیادگیری (001/0p<) در ارتقای صلاحیت تدریس پرستاران مؤثر بودند و میزان تأثیر آنها تفاوت آماری معنیدار نداشت (11/0p=). تغییر نمره آزمون کتبی در گروه سخنرانی 1 ± 87/3 و در گروه ماجول خودیادگیری 43/1± 63/4 بود (02/0= p). تغییر نمره خودارزیابی در گروه سخنرانی 42/0±25/0 و در گروه ماجول خودیادگیری 21/0±02/0 بود (03/0= p). تغییر نمره مشاهده عملکرد در گروه سخنرانی و ماجول خود یادگیری به ترتیب 07/1±21/1 و 05/1±41/1 بود (46/0= p).
استنتاج: ماجول خود یادگیری میتواند همانند سخنرانی به نحو مؤثری جهت ارائه برنامههای آموزشی با هدف توانمندسازی پرستاران به کار رود.
نوع مطالعه:
پژوهشي-کامل |
موضوع مقاله:
پرستاری