دوره 24، شماره 115 - ( مرداد 1393 )                   جلد 24 شماره 115 صفحات 35-22 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Bayati A, Ghanbari F, Hosseini S S, Maleki A, Shamsi M. Factors Influencing Family Physician Programfrom the Perspective of the Health Team. J Mazandaran Univ Med Sci 2014; 24 (115) :22-35
URL: http://jmums.mazums.ac.ir/article-1-4212-fa.html
بیاتی اکرم، قنبری فاطمه، حسینی سید شهریار، ملکی اکرم، شمسی محسن. بررسی عوامل موثر بر ارتقاء اجرای برنامه پزشک خانواده از دیدگاه اعضای تیم سلامت. مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران. 1393; 24 (115) :22-35

URL: http://jmums.mazums.ac.ir/article-1-4212-fa.html


چکیده:   (8736 مشاهده)
سابقه و هدف: هدف نهایی نظام ارائه خدمات بهداشتی درمانی هر کشوری، ارتقا سطح سلامت آحاد مردم می باشد . از جمله اصلاحات ایجاد شده در نظام سلامت ایران برنامه پزشک خانواده است که از سال 1384 در کشور به اجرا درآمد . این مطالعه با هدف تبیین تجارب پزشکان خانواده و اعضای تیم سلامت در مورد برنامه پزشک خانواده انجام شد. مواد و روش ها: پژوهش حاضر یک مطالعه کیفی از نوع فنومنولوژی (پدیدار شناسی ) می باشد . روش جمع آوری اطلاعات مصاحبه عم یق فردی (نیمه ساختار یافته ) بود که با سه گروه از پزشکان، ماماها و بهورزان انجام و از تجارب آنان در مورد برنامه پزشک خانواده سوال شد . در مجموع 55 مصاحبه صورت گرفت که در آن ن ظرات 15 پزشک، 15 ماما و 25 بهورز جمع آورری شد . نمونه گیری به روش نمونه گیری مبتنی بر هدف بودو برای تجزیه و تحلیل داده ها از روش آنالیز محتوا با رویکرد قراردادی استفاده شد. یافته ها: در این مطالعه از واحدهای معنی خلاصه شده در مجموع 2 درون مایه استخراج شد که عبارت بودند از عوامل مدیریتی و منافع عمومی . ابتدا کدهای متفاوت بر اساس شباهت ها و تفاوت ها با یکدیگر مقایسه و در داخل طبقات اصلی و زیر طبقات جای داده شدند که ب ه طور کلی 7 طبقه اصلی شامل (سازماندهی، برنامه ریزی نیروی انسانی، فرایند ارائه خدمات، ارزشیابی، آشناسازی، منافع بهداشتی درمانی و منافع اقتصادی) و 5 زیر طبقه شامل (عوامل بازدارنده اداری، عوامل بازدارنده رفاهی، عوامل بازدارنده انگیزشی، توجیه ناکافی سیستم بهداشتی درمانی و توجیه ناکافی مردم) ایجاد شد. استنتاج: برگزاری آموزش های توجیهی برای کلیه افراد درگ یر در برنامه اعم از پزشکان، اعضای تیم سلامت و مردم و همچنین بازنگری برنامه در خصوص رفع نواقص سیستم ارجاع و شرح وظایف کارکنان و زمان سنجی ارایه خدمات پیشنهاد می شود.
متن کامل [PDF 193 kb]   (3116 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي-کامل | موضوع مقاله: بهداشت

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Journal of Mazandaran University of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb