دوره 25، شماره 124 - ( اردیبهشت 1394 )                   جلد 25 شماره 124 صفحات 118-107 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mazlom S R, Motahari M, Maghsoudi Poorzaid badi S, Asgharipour N. Effect of Assertiveness Training on Nurses’ Interpersonal Conflicts. J Mazandaran Univ Med Sci 2015; 25 (124) :107-118
URL: http://jmums.mazums.ac.ir/article-1-5695-fa.html
مظلوم سید رضا، مطهری مرضیه، مقصودی پور زید آبادی شاهرخ، اصغری پور نگار. تاثیر آموزش مهارت جرأت ورزی برسطح تعارضات بین فردی پرستاران. مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران. 1394; 25 (124) :107-118

URL: http://jmums.mazums.ac.ir/article-1-5695-fa.html


چکیده:   (7490 مشاهده)
چکیده سابقه و هدف: تعارضات بین فردی در محیط‏های بالینی موجب اتلاف منابع و اثرات سوء در ارتباطات حرفه ای می‏شود. ارتقای مهارت‏های ارتباطی می‏تواند به کاهش تعارضات کمک کند. جرأت‏ورزی یکی از اجزای مهارت‏های ارتباطی است. این مطالعه با هدف بررسی تاثیر آموزش مهارت جرأت ورزی برسطح تعارضات بین فردی پرستاران انجام گرفت. مواد و روش‌ها: در این مطالعه کار آزمایی بالینی، 60 پرستار بیمارستان امام رضا(ع) شهر مشهد به صورت تصادفی در یکی از گروه‏های آزمون و شاهد قرار گرفتند. گروه آزمون تحت آموزش مهارت جرأت ورزی طی کارگاه دو روزه قرار گرفت و گروه شاهد آموزشی دریافت نکرد. سطح مهارت جرأت ورزی و تعارضات هر دو گروه قبل و 40 روز بعد از مداخله توسط پرسشنامه جرأت ورزی بار اُن، سطح تعارضات بین فردی گل پرور و واثقی و پرسشنامه تعارضات بین فردی در محیط کار اسپکتور وجکس، سنجیده شد. یافته‌ها: در مرحله قبل از مداخله، میانگین نمره تعارضات بین فردی پرستاران در دو گروه آموزش مهارت جرأت ورزی و شاهد تفاوت آماری معنی‏داری نداشت (346/0=p). اما پس از اجرای مداخله، میانگین نمره تعارضات بین فردی پرستاران در گروه آموزش مهارت جرأت ورزی (9/5±6/11) به‏صورت معنی‏داری کم‏تر از گروه شاهد(4/8±0/19) بود(0001/0>p). استنتاج: با توجه به نتایج پژوهش مبنی بر تاثیر آموزش مهارت جرأت ورزی در کاهش سطح تعارضات بین فردی پرستاران، پیشنهاد می‏شود به منظور آموزش پرستاران و تجهیز نمودن آن‏ها برای مواجهه و مدیریت صحیح تعارضات، از برنامه آموزشی مهارت جرأت ورزی در دوره های آموزشی ضمن خدمت پرستاران استفاده شود.
متن کامل [PDF 180 kb]   (3097 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي-کامل | موضوع مقاله: آموزش پرستاری

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Journal of Mazandaran University of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb