دوره 20، شماره 1 - ( ویژه نامه اسفند (شماره 1) 1389 )                   جلد 20 شماره 1 صفحات 164-153 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ghafari S, Mohammadi F. Concept Analysis of Nursing Care: a Hybrid Model. J Mazandaran Univ Med Sci 2011; 20 (1) :153-164
URL: http://jmums.mazums.ac.ir/article-1-960-fa.html
غفاری سمیه، محمدی فرحناز. تجزیه و تحلیل مفهوم مراقبت پرستاری: ارائه یک مدل هیبرید. مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران. 1389; 20 (1) :153-164

URL: http://jmums.mazums.ac.ir/article-1-960-fa.html


چکیده:   (31580 مشاهده)
سابقه و هدف: در طول تاریخ به حرفه پرستاری و مفهوم اصلی و مرکزی آن یعنی مراقبت، نگاه‌های متفاوتی و تعاریف زیادی از مراقبت وجود دارد، اما هنوز مفهوم مراقبت در عملکرد پرستاری غیر قابل درک (غیر عینی)، انتزاعی و غیر محسوس می باشد و بحث و مناظره بسیاری درباره مراقبت در پرستاری و آنالیز مراقبت وجود دارد. لذا به دلیل وجود ابهامات زیاد در این زمینه پژوهشگر بر آن شد تا در این مقاله به تجزیه و تحلیل مفهوم مراقبت بپردازد. مواد و روش‌ها: در این پژوهش تجزیه و تحلیل مفهوم به روش هیبرید، در سه مرحله انجام شد. در مرحله نظری، مروری بر مقالات مرتبط موجود در پایگا‌ه‌های اطلاعاتی معتبر تا سال 2011 صورت گرفت و مقالات ارزیابی و تحلیل شدند. در مرحله کار در عرصه، مصاحبه با 16 پرستار شاغل در بخش و 4 نفر از مربیان پرستاری انجام شد سپس نتایج دستنویس شد و آنالیز محتوا صورت گرفت. در مرحله نهایی، از دو مرحله قبل تحلیل کلی انجام شد. یافته‌ها: در نهایت 5 درونمایه اصلی برای مراقبت پدیدار شدند که عبارتند از "برآوردن نیاز بیمار"، "حس نوع دوستی"، "خدمت توام با تعهد"، "فعالیت مقدس" و "فعالیت معمول". همچنین درونمایه‌های مربوط به ویژگی‌های کامل یک پرستار ارائه‌دهنده مراقبت شامل خلاق، متعهد، قاطع، توانا در برقراری ارتباط صحیح، داشتن نگرش صحیح و متبحر شناسایی شدند. استنتاج: به‌نظر می‌رسد نتایج این پژوهش توانست تا حدودی به واضح شدن مفهوم مراقبت پرستاری کمک نماید که این امر خود می‌تواند باعث ارائه خدمات پرستاری بر اساس نیاز بیمار و به صورت کل‌نگر، ارتقاء رضایت بیماران، توسعه حرفه‌ای و کاهش هزینه‌های بهداشتی گردد. همچنین با شناسایی عوامل تسهیل‌کننده، بازدارنده و مفهوم مراقبت، مدیران و مربیان پرستاری خواهند توانست با اتکا بر بصیرتی مبتنی بر یافته‌های علمی، فعالیت‌های مدیریتی و آموزشی خود را به گونه‌ای طراحی و اجرا کنند که شرایط لازم برای یادگیری و اجرای صحیح و با کیفیت مراقبت پرستاری در پرستاران فراهم آید.
متن کامل [PDF 326 kb]   (17432 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي-کامل | موضوع مقاله: پرستاری

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Journal of Mazandaran University of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb