دوره 28، شماره 165 - ( مهر 1397 )                   جلد 28 شماره 165 صفحات 140-149 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Delphi M, Delphi V, Zarifian T, Bakhshi E. Comparing Phonological Processes in Persian-Arabic Bilingual Children and Monolingual Children . J Mazandaran Univ Med Sci. 2018; 28 (165) :140-149
URL: http://jmums.mazums.ac.ir/article-1-9711-fa.html
دلفی مریم، دلفی وفا، ظریفیان طلیعه، بخشی عنایت الله. مقایسه فرآیند‌های واجی در کودکان دو زبانه فارس- عرب‌زبان و کودکان تک زبانه . مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران . 1397; 28 (165) :140-149

URL: http://jmums.mazums.ac.ir/article-1-9711-fa.html


چکیده:   (219 مشاهده)

سابقه و هدف: دو زبانگی پدیده‌ای شایع در بسیاری از کشورهای جهان بوده و و ممکن است سبب افزایش خطاهای هم خوانهم خوانی در گفتار کودکان دو زبانه شود. هدف از این مطالعه بررسی مهارت‌های واج شناسی شامل بسامد، نوع و نسبت وقوع فرآیندهای واجی در کودکان دو زبانه فارس- عرب شهر اهواز مرکز استان خوزستان در زبان فارسی بوده است.
مواد و روشها: پژوهش حاضر یک مطالعه توصیفی- تحلیلی و از نوع مقطعی بوده است و آزمودنی‌های این پژوهش 28 کودک 48-36 ماه بودند که در دو گروه 14 نفری تک‌زبانه و دو زبانه  فارس-عرب تقسیم‌بندی شدند. نمونه‌گیری به‌صورت تصادفی ساده از مهدکودک‌های سطح شهر آن جام شد. ابزار این پژوهش آزمون واجی از مجموعه آزمون دیپ متشکل از 54 واژه یک تا چهارهجایی بود که فرآیندهای واجی در دو طبقه ساخت هجا و جانشینی بررسی شدند. داده‌های به‌دست‌آمده با استفاده از نرم‌افزار (SPSS(21 و آزمون آماری من ویتنی مورد تحلیل قرار گرفتند.
یافتهها: نتایج نشان داد که نسبت وقوع فرآیند واجی جانشینی بین دو گروه تک‌زبانه و دو زبانه اختلاف معنادار دارد (05/0P=)؛ اما نوع فرآیندهای واجی در دو گروه کودکان تک‌زبانه و دوزبانه‌ فارس- عرب تفاوت چندانی با یکدیگر ندارند. هم چنین بسامد فرآیندهای واجی در کودکان دو زبانه بیش تر از کودکان تک‌زبانه است.
استنتاج: این مطالعه نشان داد که دو زبانگی تأثیری بر چگونگی نوع فرآیندهای واجی ندارد اما بر بسامد فرآیندها می‌تواند مؤثر باشد. از طرفی چون نوع فرآیندهای واجی در کودکان دو زبانه مشابه کودکان تک‌زبانه است پس نظام واج شناسی این کودکان مشابه کودکان تک‌زبانه است.

متن کامل [PDF 564 kb]   (47 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي-کامل | موضوع مقاله: گفتاردرمانی

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA code

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2018 All Rights Reserved | Journal of Mazandaran University of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb