دوره 29، شماره 176 - ( شهریور 1398 )                   جلد 29 شماره 176 صفحات 207-202 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ataei M, Saffarian-Hamedani S, Zameni F. Effective Teaching Model in Continuing Medical Education Programs. J Mazandaran Univ Med Sci 2019; 29 (176) :202-207
URL: http://jmums.mazums.ac.ir/article-1-13004-fa.html
عطایی مصطفی، صفاریان همدانی سعید، ضامنی فرشیده. ارائه مدل تدریس موثر در برنامه‌های آموزش مداوم پزشکی. مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران. 1398; 29 (176) :202-207

URL: http://jmums.mazums.ac.ir/article-1-13004-fa.html


چکیده:   (2615 مشاهده)
سابقه و هدف: سازمان جهانی بهداشت، آموزش مداوم پزشکی را یک ضرورت فوری دانسته است. هدف از این مطالعه ارائه مدل تدریس موثر در برنامه‌های آموزش مداوم پزشکی بود.
مواد و روشها: در این مطالعه مقطعی- توصیفی-تحلیلی، 229 نفر از اعضای هیات علمی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور با سابقه تدریس در برنامه آموزش مداوم پزشکی استان مازندران با روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه بندی شده بر مبنای مرتبه‌های علمی شرکت نمودند. داده‌ها با استفاده از یک پرسشنامه محقق‌ساخته جمع‌آوری شدند. پس از ارزیابی روایی محتوایی از طریق نظرات پانل خبرگان، 40 پرسش نهایی انتخاب شدند. روایی سازه‌ای پرسشنامه با استفاده از آزمون‌های تحلیل عاملی اکتشافی (SPSS 20) و تحلیل عاملی تاییدی مرتبه دوم (AMOS 22) بررسی شد.
یافتهها: شاخص KMO برابر 877/0 و سطح معناداری آزمون کرویت بارتلت برابر 0009/0 بیانگر کفایت تعداد داده‌ها برای تحلیل عاملی اکتشافی بود. براساس چرخش واریماکس پنج عامل سخنرانی (8 گویه)، پرسش و پاسخ (8 گویه)، بحث گروهی (8 گویه)، میزگرد (8 گویه) و روش موردی (8 گویه) مشخص شدند. نتایج تحلیل عاملی تاییدی نشان داد که به ترتیب اولویت اول تا پنجم، روش‌های بحث گروهی، میزگرد، پرسش و پاسخ، سخنرانی و روش موردی با ضرایب عاملی استاندارد 80/0، 68/0، 64/0، 61/0و 38/0 در تبیین روش‌های موثر در آموزش مداوم پزشکی موثر بودند (05/0>P).
استنتاج: روش سخنرانی، روش متداول و مورد پسند مدرسان آموزش مداوم جامعه پزشکی در دانشگاه علوم پزشکی مازندران  بود. طبق نتایج این مطالعه، به نظر می رسد ترکیبی از روش‌های مختلف آموزشی شامل سخنرانی، پرسش و پاسخ و بحث گروهی در برنامه‌های آموزش مداوم پزشکی مناسب باشد.
 
متن کامل [PDF 602 kb]   (1045 دریافت)    
نوع مطالعه: گزارش کوتاه | موضوع مقاله: آموزش پزشكی

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Journal of Mazandaran University of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb