دوره 31، شماره 206 - ( اسفند 1400 )                   جلد 31 شماره 206 صفحات 129-114 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Hashemi S E, Hassanvand Amouzadeh M, Mehrabizadeh Honarmand M, Bassak Nejad S, Rabiei M. Evaluating The Structural Model for Causative and Maintaining Factors of Social Anxiety Disorder in Students of Medical Sciences. J Mazandaran Univ Med Sci 2022; 31 (206) :114-129
URL: http://jmums.mazums.ac.ir/article-1-17268-fa.html
هاشمی سید اسماعیل، حسنوند عموزاده مهدی، مهرابی زاده هنرمند مهناز، بساک نژاد سودابه، ربیعی محمد. ارزیابی الگوی ساختاری عوامل ایجاد کننده و تداوم بخش اختلال اضطراب اجتماعی در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی. مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران. 1400; 31 (206) :114-129

URL: http://jmums.mazums.ac.ir/article-1-17268-fa.html


چکیده:   (1219 مشاهده)
 سابقه و هدف: شناسایی ماهیت اضطراب اجتماعی از طریق عوامل مختلف موثر بر آن میتواند اطلاعات ارزشمندی را در اختیار نظام سلامت قرار دهد. هدف از انجام پژوهش حاضر ارزیابی الگوی ساختاری عوامل ایجادکننده و تداوم بخش اختلال اضطراب اجتماعی در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی بود.
مواد و روشها: این پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری شامل تمامی دانشجویان علوم پزشکی دانشگاه جندی شاپور اهواز بودند که تعداد 670 نفر از آنان به شیوه آنلاین به پرسشنامه هراس اجتماعی، پرسشنامه طرحوارههای ناسازگارانه اولیه یانگ (فرم کوتاه)، مقیاس فعالسازی رفتاری/ بازداری رفتاری، مقیاس ارزیابی موقعیت اجتماعی بزرگسال، پرسشنامه رفتارهای ایمنی بخش هراس اجتماعی، پرسشنامه تنظیم هیجان، مقیاس کوتاه شده افکار و باورهای اجتماعی و مقیاس باورهای مرتبط با خود در اضطراب اجتماعی پاسخ دادند. دادهها با روشهای مدل یابی معادلات ساختاری و بوت استرپ با نرمافزار AMOS تحلیل شدند.
یافتهها: شاخصهای برازش نشان داد مدل پژوهش، برازش مناسبی با دادهها دارد. در مدل پژوهش حاضر مسیرهای مربوط به بازداری رفتاری، بی اعتمادی- بدرفتاری، نقص- شرم، انزوای اجتماعی، معیارهای سختگیرانه از طریق میانجیگرهای ارزیابی موقعیت اجتماعی، رفتارهای ایمنی بخش، تنظیم هیجان، افکار و باورهای اجتماعی، باورهای مرتبط با خود با اضطراب اجتماعی رابطه معنی دار داشتند ولی از طریق مسیر میانجیگر تنظیم هیجان رابطه معنیداری مشاهده نشد (0/0001P<).
استنتاج: با توجه به نقش عوامل ایجادکننده و تداوم بخش در مدل پژوهش، میتوان از آن در طراحی درمان اضطراب اجتماعی و ارتقای سلامت دانشجویان علوم پزشکی بهره گرفت.
متن کامل [PDF 361 kb]   (665 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي-کامل | موضوع مقاله: روانشناسی

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Journal of Mazandaran University of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb