Mousazadeh N, Khalatbary A, Nasiry D. Comparing the Effects of Blended Teaching and Traditional Teaching on Learning, Memorability and Satisfaction of Medical Students in an Embryology Module. J Mazandaran Univ Med Sci 2023; 33 (222) :98-109
URL:
http://jmums.mazums.ac.ir/article-1-19400-fa.html
موسی زاده نوشین، خلعتبری علیرضا، نصیری داود. مقایسه آموزش درس جنین شناسی به روش ترکیبی و سنتی بر میزان یادگیری، یادداری و رضایتمندی دانشجویان رشته پزشکی. مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران. 1402; 33 (222) :98-109
URL: http://jmums.mazums.ac.ir/article-1-19400-fa.html
چکیده: (925 مشاهده)
سابقه و هدف: علوم تشریح برای دانشجویان پزشکی به جهت ارزش آن در پاراکلینیک و طبابت اهمیت خاصی دارد. ارائه این دروس و استفاده از روشهای ساده و در عین حال در دسترس آموزشی از دیرباز مورد توجه مدرسان این رشته بوده است. لذا مطالعه حاضر با هدف مقایسه آموزش درس جنینشناسی به روش ترکیبی و سنتی بر میزان یادگیری، یادداری و رضایتمندی دانشجویان پردیس پزشکی آمل انجام شد.
مواد و روشها: در مطالعه ترکیبی حاضر، تعداد 50 دانشجوی پزشکی در دو گروه فیلم آموزشی و شاهد بهصورت تصادفی تقسیم شدند. ارزشیابی از دانشجویان در دو سطح کمی و کیفی انجام شد. در سطح کمی، نمرات آزمونهای میانترم و پایانترم ملاحظه شدند و همچنین با استفاده از چک لیست استاندارد به بررسی متغیرهای رضایتمندی و ... پرداخته شد. در سطح کیفی اطلاعات مربوط به دیدگاه دانشجویان از فیلمهای آموزشی با انجام مصاحبه با 20 دانشجو جمعآوری و نتایج به روش تحلیل محتوای کیفی آنالیز گردید.
یافتهها: یافتههای بخش کمی نشان داد که وضعیت نمرات گروه فیلم در مقایسه با گروه شاهد بهطور معناداری در میانترم و پایانترم بهتر بود (0/05P<). همچنین نتایج حاصل از چک لیست حاکی از آن بود که در گروه فیلم در هر سوال، نمرات بالاتر از میانگین بوده و ارزیابی دانشجویان بهصورت کلی از این روش بالا بود. در بخش کیفی مطالعه، طبقه اصلی استخراج شده یادگیری اثربخش بود که شامل سه زیر طبقه ارتقاء یادگیری، افزایش انگیزه و تواناییهای شناختی بودند.
استنتاج: با توجه به این که روش فیلمهای آموزشی خللی در روند آموزش ایجاد نمیکند و میتواند عامل تاثیرگذار در یادگیری دروس تجسمی مانند جنینشناسی باشد، بهنظر میرسد پیشنهاد این روش در کلاسهای درس به دانشجویان کمککننده و مفید باشد.
نوع مطالعه:
پژوهشي-کامل |
موضوع مقاله:
آموزش پزشكی