دوره 33، شماره 227 - ( آذر ماه 1402 )                   جلد 33 شماره 227 صفحات 186-174 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ebrahimnejad P, Amilrkhanloo M, Shaki F. Applications of Artificial Intelligence in Pharmacy Education: Legal and Ethical Challenges. J Mazandaran Univ Med Sci 2023; 33 (227) :174-186
URL: http://jmums.mazums.ac.ir/article-1-20273-fa.html
ابرهیم نژاد پدرام، امیرخانلو محمدصادق، شکی فاطمه. کاربردهای هوش مصنوعی در آموزش داروسازی: چالش‌های حقوقی و اخلاقی. مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران. 1402; 33 (227) :174-186

URL: http://jmums.mazums.ac.ir/article-1-20273-fa.html


چکیده:   (638 مشاهده)
سابقه و هدف: هوش مصنوعی به عنوان یک فناوری نوین، کاربردهای مختلفی را در داروسازی دارد که یکی از مهمترین آنها برای بهبود فرایند آموزش و یادگیری است. با این حال، استفاده از هوش مصنوعی در آموزش داروسازی نیازمند توجه به مسائل اخلاقی و حقوقی است. در این مقاله، به بررسی کاربردهای هوش مصنوعی در آموزش داروسازی و هم‌چنین چالش‌های استفاده از هوش مصنوعی در آموزش پرداخته خواهد شد.
مواد و روشها: این مطالعه‌ی مروری، به بررسی کاربرد هوش مصنوعی در علم داروسازی و به خصوص جنبههای مختلف کاربرد آن در آموزش دانشجویان داروسازی می‌پردازد. هم‌چنین چالش‌های قانونی و اخلاقی را در زمینه استفاده از هوش مصنوعی در این حوزه را شرح می‌دهد.
یافتهها: مهم‌ترین کاربردهای استفاده از هوش مصنوعی در آموزش داروسازی، شخصی‌سازی بیشتر، بهبود کارایی و کارآمدتر شدن فرآیند آموزش است. هم‌چنین استفاده از دستیاران مجازی و رباتهای چت هوش مصنوعی جهت افزایش تعامل و انگیزه، تسریع در فرایند امتحانات و تصحیح آن‌ها و هم‌چنین استفاده از فناوری‌های شبیه‌سازی جهت افزایش مهارت‌های آزمایشگاهی و بالینی موثر میباشد. مهمترین چالش‌ها در فرآیند عملکرد هوش مصنوعی از جنبه‌ی اخلاقی شامل نابرابری، تبعیض نژادی، عدم دقت در پردازش داده‌ها و غیره است. از نظر قانونی نیز نگرانی‌هایی مانند عدم مراقبت کافی در حفاظت اطلاعات شخصی، عدم حفظ حریم خصوصی و مسئولیت و سازوکار شناسایی و تقسیم مسئولیت درصورت بروز آسیب ناشی از عملکرد این ابزار وجود دارد.
استنتاج: با وجود کاربردهای مفید هوش مصنوعی در شخصیسازی آموزشی و افزایش کارآمدی و انگیزه دانشجویان در آموزش دانشجویان داروسازی، به نظر می‌رسد می‌تواند در قسمتهای مختلف به استاد در یادگیری بهتر و موثرتر کمک کند. از طرف دیگر، با توجه به چالش‌های اخلاقی و حقوقی مانند حفظ حریم خصوصی، رفع تبعیض، رعایت مالکیت فکری و شفاف سازی پاسخگویی میتواند نگرانی‌های مطرح شده را در استفاده از این تکنولوژی جدید برطرف نماید.

 
متن کامل [PDF 732 kb]   (278 دریافت)    
نوع مطالعه: مروری | موضوع مقاله: داروسازی

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Journal of Mazandaran University of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb