Yousefinezhad R, Etemadinezhad S, Yazdani-Charati J, Ghasemi H, Ramazani S, Samaei S E. Investigation of the Physiological and Mental Performance of Students in Exposure to Traffic Noise Pollution in Sari. J Mazandaran Univ Med Sci 2024; 34 (235) :120-126 URL: http://jmums.mazums.ac.ir/article-1-20537-fa.html
یوسفینژاد راضیه، اعتمادی نژاد سیاوش، یزدانی چراتی جمشید، قاسمی حانیه، رمضانی سلاله، سمائی سید احسان. بررسی عملکرد فیزیولوژیک و ذهنی دانشجویان در مواجهه با آلودگی صوتی ناشی از ترافیک شهر ساری. مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران. 1403; 34 (235) :120-126
سابقه و هدف:آلودگی صوتی، بهعنوان صدایی ناخواسته و آزاردهنده که میتواند برسلامت و رفاه انسان تأثیر منفی بگذارد،به یکی از معضلات اساسی محیط زیست درجهان تبدیل شده است. این نوع آلودگی نه تنها آرامش وآسایش را از بین میبرد، بلکه میتواند پیامدهای جدی برای سلامت جسمی و روانی انسان نیز به همراه داشته باشد. با وجود اهمیت موضوع مواجهه با عوامل زیانآور فیزیکی و تأثیر آن بر سلامت، مطالعات کمی در مورد سروصدای ناشی از ترافیک بر اساس شرایط موجود در شهرهای ایران انجام شده است. باتوجهبه اهمیت موضوع صدای ترافیک شهری، کمبود مطالعات داخلی در مورد ویژگیهای آن و نحوه اثرگذاری آن برعملکرد شناختی و فیزیولوژیک افراد درمعرض و همچنین اهمیت و نقش تعیینکننده در بروز اشتباهات و عملکردهای ذهنی، این پژوهش با هدف تعیین عملکرد فیزیولوژیک و ذهنی در مواجهه با آلودگی صوتی ناشی ازترافیک شهر ساری انجام شد. مواد و روشها:این پژوهش نیمهتجربی و مداخلهای درتابستان سال ۱۴۰۱بر روی 40 نفر از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی مازندران انجام شد.شرایطورودافرادبهمطالعه جهت حذف عوامل مخدوشکنندهتا حد امکان شاملقرار داشتندر محدودهسنی۲۰تا۳۰ سال، برخورداریازسلامت شنوایی(داشتنافتشنوایی کمتر از۲۵دسیبل) و عدم سابقه مصرف داروهای خاص بود. تمامی آزمایشها در اتاقک آکوستیک با ابعاد2 ×3 متر با دمای ۲۳درجه سانتیگراد، رطوبت ۵۰ درصد و روشنایی ۴۰۰ لوکس صورت گرفت. اندازهگیری پارامترهای فیزیولوژیک (ضربان قلب، فشارخون و دمای عمقی بدن) در وضعیت آسایش آکوستیکی و مواجهه با سروصدای ترافیک انجام شده است. در این پژوهش بررسی عملکردهایشناختی توسط آزمون عملکرد پیوسته (CPT) در شرایط مواجهه و عدم مواجهه انجامگرفت. این آزمون با همبستگی ساختاری 89/0 توسط محققین برآورد شد. همچنین تحلیل دادهها با استفاده از آزمونهای توصیفی و تحلیلی در نرمافزار SPSS v24 انجام شده است. یافتهها:براساس یافتههای بهدستآمده، 52 درصـد از دانشـجویان مورد بررسی را دختران تشکیل دادند و میانگین سن افراد مورد مطالعه۲۴/۲۳ سال با انحراف معیار ۹۹/۴ با حداقل ۱۹ و حداکثر ۳۸ سال بود.۳/۷۶ درصد شرکتکنندگان مجرد و ۷/۲۳ درصد آنهامتأهل بودند. براساس نتایج مواجهه افراد، میانگین تراز فشار صوت صدای ترافیک درگروه مواجهه dBA 11/0±45/75 گزارش شده است.همچنین مشاهده گردید که ضربان قلب و دمای عمقی گروه مواجهه بهطور معنیداری افزایشیافته است(05/0P<). میانگین خطای ارائهپاسخ و خطای حذف، در بین دو گروه کنترل و مواجهه، دارای اختلاف معنیداری بوده و میانگین این فاکتور در گروه کنترل کمتر بوده است. همچنین زمان پاسخ در گروه مواجهه دارای اختلاف معنیداری با میانگین زمان واکنش در حالت عدم مواجهه دارد (05/0P<). استنتاج:با توجه به گسترش روزافزون شهرنشینی و تراکم ترافیک در معابر و خیابانها، سروصدای ناشی از ترافیک به عنوان یکی از معضلات اساسی جوامع مدرن، بهطور اجتنابناپذیری بر سلامت و ایمنی انسانها تأثیر میگذارد. باتوجهبه اهمیت سروصدای ترافیک و مواجهه اجتنابناپذیر با آن، ایجاد اختلالات در عملکردهای انسانی میتواند از نظر جنبههای بهداشتی و بروز پیامدهای ایمنی بسیار حائز اهمیت باشد؛ بنابراین توجه به مواجهه با سروصدای ناشی از ترافیک، وضعیت عملکردی و عوامل تأثیرگذار در آن از طریق بررسیها و تحقیقات لازم است.