 
                     
                     
                    
                    
                    
                    
                     Ghasemi S R,  Setare Forozan A,  Rajabi Gilan N,  Biglarian A. The Study of Child Maltreatment in Family and Its Impact on Behavioral Problems in High School Students in Kermanshah.  J Mazandaran Univ Med Sci 2014; 24 (115) :60-71
URL: 
http://jmums.mazums.ac.ir/article-1-4116-fa.html   
                    
                    قاسمی سید رامین،  ستاره فروزان آمنه،  رجبی گیلان نادر،  بیگلریان اکبر. بررسی وضعیت سوءرفتار در خانواده و تأثیر آن بر مشکلات رفتاری در دانش آموزان دبیرستانی شهر کرمانشاه.  مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران. 1393; 24 (115) :60-71
URL: http://jmums.mazums.ac.ir/article-1-4116-fa.html
  
                     
					 
					
                 
                
                    
                    
                    
                    
                    
                    
                    چکیده:       (9983 مشاهده)
                    
                    
                    سابقه و هدف : امروزه خشونت علیه کودکان و نوجوانان با توجه به گستره ی جهانی آن بیشتر مورد توجه قرار گرفته
است. بر این اساس پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه سوء رفتار در خانواده و مشکلات رفتاری در نوجوانان دبیرستانی
شهر کرمانشاه انجام شده است.
مواد و روش ها: در یک مطالعه ی مقطعی 193 دانش آموز دبیرستانی پسر و دختر شهر کرمانشاه، به روش نمونه گیری
چندمرحله ای بررسی شدند . برای اندازه گیری مشکلات رفتاری از فرم خودگزارشی نوجوان و برای اندازه گیری سوء رفتار
و با استفاده از آمار توصیفی، SPSS از مقیاس خودگزارشی کودک آزاری استفاده شد . داده های حاصله در نرم افزار
آزمون همبستگی پیرسون و رگرسیون خطی چندمتغیره تحلیل شدند.
15 ) سال بود . بین جنس و سوء رفتار کلی رابطه معنادار نبود /75 ±0/ یافته ها: میانگین سنی و انحراف معیار برابر ( 85
میانگین نمرات دختران در تمام ابعاد .(p<0/ اما بین زیرمقیاس غفلت با متغیر جنسیت، رابطه معنادار بود ( 046 .(p>0/269)
مشکلات رفتاری بیشتر از پسران بود . نتایج آزمون همبستگی پیرسون نیز نشان داد که بین سوء رفتار کلی با مشکلات
نتایج رگرسیون خطی نشان .(p =< 0/ رفتاری کلی و زیرمقیاس های آن، همبستگی نسبتاً قوی و معناداری وجود دارد ( 001
38 درصد از تغییرات واریانس مشکلات رفتاری دانش آموزان از طریق یک ترکیب خطی از متغیرهای / داد که 1
آزاردیدگی عاطفی و آزاردیدگی جنسی قابل تبیین است.
استنتاج: بین سوء رفتار و مشکلات رفتاری رابطه معناداری دیده شد . با توجه به نتایج حاصله از این پژوهش پیشنهاد
می شود در مطالعات آینده با انجام پژوهش هایی کیفی ب ه بررسی مفهوم سوء رفتار در ایران با توجه به تفاوت های منطقه ای و
قومیتی پرداخته شود.
                    
                    
                    
                    
                    
                    نوع مطالعه:  
پژوهشي-کامل |
                    موضوع مقاله: 
                    
روانشناسی